Transformers: War For Cybertron

Robots in vermomming.

Transformers: War for Cybertron liegt de consumenten een klein beetje voor. Want ondanks dat het spel natuurlijk draait om de gigantische robots in disguise, is het ook een soort ode aan een aantal grote game-series van de afgelopen jaren, Gears of War, Call of Duty en Batman: Arkham Asylum. En hoewel War for Cybertron nergens het niveau evenaart van deze series, valt er voldoende plezier mee te beleven.

Allereerst baseert de game zich niet op een film, een keuze die heel goed uitpakte met Arkham Asylum. En ook hier zorgt dit ervoor dat ontwikkelaar High Moon Studios niet gebonden is aan een bepaald script maar binnen het kader van het Transformers-universum een origineel verhaal kan vertellen.

De singleplayer kent twee campagnes, die van de kwade Decepticons en de goede Autobots. Elke campagne bestaat uit een vijftal missies. Dit lijkt misschien weinig maar alle missies zijn aardig uitgebreid, waardoor je uiteindelijk toch zeker vijftien uur bezig bent om de credits te halen. Daarnaast kun je zelf kiezen in welke volgorde je de campagnes speelt.

War for Cybertron is een soort prequel op de gebeurtenissen uit de serie van de jaren ’80. De Transformers zijn nog niet naar de Aarde gekomen maar leven op hun thuisplaneet Cybertron. Er is een burgeroorlog ontstaan tussen de Decepticons en Autobots. Aan de ene kant wordt vertelt hoe Megatron een wapen probeert te krijgen om het tij van de oorlog in zijn voordeel te keren, terwijl de Autobots nieuwe leden proberen te rekruteren en Prime zijn rol als ‘Optimus’ moet gaan vervullen.

Meer over Transformers: War for Cybertron

Het verhaal is nergens heel diepgaand maar vertelt op een leuke manier de twee kanten in de strijd om de planeet en de onderlinge relaties en zorgt –zeker voor de fans- zo nu en dan voor interessante momenten.

War for Cybertron is een third person shooter à la Gears of War waarbij je telkens met twee medestanders speelt. Voor elke missie kun je kiezen met welke van drie Transformers je wilt spelen. Elke robot behoort tot een van vier klasses, te weten de Scout, Scientist, Soldier en Leader. Elke klasse heeft zijn eigen skills en voor- en nadelen, zo is de scout heel snel, de leider krachtig maar langzaam en kan de wetenschapper andere helen.

De basisbesturing van de game zit goed in elkaar maar een aantal keuzes kunnen voor wat irritante situaties zorgen. Je hebt de beschikking over twee wapens, mogelijk nog wat granaten, en een speciale vaardigheid. Het spel kent een soort auto-lock functie waardoor er snel en soepel vijanden geselecteerd kunnen worden wanneer je in hun richting mikt. Bovendien zit er voldoende afwisseling in de wapens om de boel fris te houden.

Het grootste probleem is dat je te weinig munitie hebt. Ook in de levels zelf lijken kogels een schaars goed. Dit is te meer een punt omdat je tijdens de missies tientallen groepen vijanden moet omleggen. Je moet ofwel door het onuitputtende salvo van kogels van tegenstanders door op zoek in elk gaatje om nieuwe munitie te vinden of een meer directe aanpak kiezen en vijanden neerhalen met je mêlee-aanval. Door de hoeveelheid vijanden is dit echter niet altijd raadzaam wanneer je in leven wilt blijven.

De launchtrailer van Transformers.

Daarnaast kent War for Cybertron geen cover mogelijkheid. Hoewel de game enigszins speelt als Gears of War ontbreekt dit element, wat nogal vervelende momenten kan opleveren als je simpelweg achter een obstakel moet gaan staan zonder echt dekking te zoeken. Helemaal wanneer je van verschillende kanten belaagd wordt.

Verwacht daarnaast niets van je AI-medestanders. Het zijn moedige maar simpele figuren die midden in het strijdgewoel gaan staan of hier en daar achter een muurtje blijven steken. Gelukkig zijn de beide campagnes in een online coöpmodus te spelen met maximaal drie man. Hoewel je de singleplayer in je eentje ook goed doorkomt is de coöpmodus wel een hele fijne toevoeging die het spel een extra dimensie geeft.