Toki Tori

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees.

Wat was er eerst: de kip of het ei? Het is een dilemma dat waarschijnlijk iedereen wel kent. In het spel Toki Tori is het heel duidelijk wat er eerst was: de kip. Het spelen van een ei heeft namelijk niet echt veel potentie, dus werd door de ontwikkelaar ervoor gekozen om jou in het lichaam van een kip te plaatsen, en overleven is dan moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken.

Toki Tori is in principe gewoon een puzzelspelletje. In elk level bevinden zich een paar eieren en jij moet deze verzamelen. Je moet natuurlijk een flinke lading obstakels overwinnen voordat je bij desbetreffende eieren aangekomen bent.

Iedereen die Peggle ooit gespeeld heeft weet dat het de perfecte game is om altijd op de achtergrond aan te hebben staan. Beetje internet browsen, praten met vrienden, misschien wat werken op je pc en ondertussen af en toe een balletje afschieten. Toki Tori valt ook in die categorie, al vraagt deze game wel wat meer tijd per speelbeurt aangezien je al je aandacht nodig hebt om sommige levels op te lossen.

1

Natuurlijk begint het simpel, maar naar de moeilijkheidsgraad neemt redelijk snel toe. Je kip is namelijk niet dom en kan bijvoorbeeld plankjes over gaten leggen, blokjes gebruiken die gaten opvullen of grote rotsblokken verplaatsen zodat je door kan lopen. Het probleem is dat je elke beweging maar een bepaald aantal keer kan doen in een level. Zo kun je bijvoorbeeld maar drie plankjes leggen of n keer transporteren. Heb je deze opgebruikt, dan heb je pech.

Vaak betekent dit dat er maar n manier is om een level op te lossen, en dan komt het aan op heel veel trial & error. Het is misschien iets dat niet iedereen kan waarderen, maar Toki Tori is een puzzelspel met een klassieke opzet.

Je speelt een kip, dus vliegen zit er niet in helaas. Je kan wel stukken naar beneden vallen zonder dat je jezelf pijn doet. Verwacht echter niet dat je je kan verplaatsen tijdens je vrije val: je valt altijd recht naar onder, en dit voegt nog een extra moeilijkheidsgraad aan de puzzels toe. Ook springen is geen mogelijkheid, iets dat soms nogal frustrerend kan werken.

Natuurlijk zijn niet alle levels vanaf het begin te spelen. Zodra je een level uitgespeeld hebt zal de volgende beschikbaar zijn. Heb je alle levels op het niveau 'Easy' uitgespeeld dan ga je door naar het volgende gebied. Zo kom je onder andere in een spookslot en in een soort riool. Ook heeft elk gebied nog eens 'Hard'- en 'Bonus'-levels tot zijn beschikking, die het geheel nog een stuk uitgebreider maken.

Een uitstekende toevoeging aan Toki Tori is die van de Joker. Nee, het is niet Heath Ledger die een onverwachte verschijning maakt als geest, maar de mogelijkheid om een level over te slaan. Je hebt n Joker die je kan inzetten wanneer een level te moeilijk is. Je kan dan doorgaan met de volgende wereld. Wil je je Joker terugverdienen, dan zul je het level dat je overgeslagen hebt toch nog moeten uitspelen. Dit systeem werkt verbazingwekkend goed en zorgt ervoor dat je verder kan komen zonder dat het te makkelijk wordt. Wil je je Joker namelijk nog eens inzetten, dan moet je het eerder overgeslagen level uitspelen.

2

Iets dat we eigenlijk wel missen in Toki Tori is de mogelijkheid om een net gedane actie terug te draaien. Soms doe je per ongeluk iets verkeerd en dan zul je het level weer helemaal opnieuw moeten opstarten. Nu is het niet zo dat het spel lange laadtijden bevat en je dus lang moet wachten, maar het is wel zo dat vervelend kan zijn om dit steeds opnieuw te moeten doen.

Het spel zit boordevol grappen grollen die soms een beetje flauw zijn, maar toch niet misplaatst aanvoelen. De grafische stijl helpt deze komische ondertoon een beetje. Het lijkt misschien op het eerste gezicht nogal kinderlijk, maar dat is Toki Tori zeker niet. Het gaat hier om een echte puzzelgame waar menig gamer zich flink in kan vastbijten.

Toki Tori is een puzzelspel dat, zoals eigenlijk alle puzzelgames, waarschijnlijk niet voor iedereen zal zijn. Je hersenen zullen flink moeten werken om het spel uit te spelen, en frustratie ligt soms op de loer. Desalniettemin is dit een zeer geslaagde game die je brein tot het uiterste zal testen, vooral wanneer je de moeilijkere levels speelt. De prijs van het spel maakt Toki Tori daarnaast nog eens een stuk aantrekkelijker. Binnen de kortste keren zul je verslaafd zijn aan de kip op zoek naar de eieren. En dat is alleen maar goed... toch?

7 / 10

Toki Tori is vanaf vrijdag 29 januari beschikbaar.

Lees ons scorebeleid Toki Tori Yarno Ritzen Kip, het meest veelzijdige stukje vlees. 2010-01-26T12:51:00+01:00 7 10