Tiger Woods PGA Tour 11

Slaat zijn slag.

In het afgelopen jaar gebeurde het onwaarschijnlijke. Een van `s werelds meest gewilde schoonzonen flikkerde van zijn sokkel. Zo perfect was de beste man niet. In deze tijden leer je je vrienden kennen. Zo ook Tiger Woods. Business is business en een groot deel van zijn sponsors stapten op. Echter niet EA, die bleven hem trouw. Ik ook natuurlijk, ook al kent El Tigro mij bij lange na niet.

Ik ben al een Tigerfan sinds het eerste deel verscheen. In een grijs verleden op een redactie van een PlayStation-blad waar ik voor werkte speelden we tot in de kleine uurtjes Tiger Woods. Onder het mom van overwerk. Feit is echter dat met de komst van de TW-serie naar de console er al jaren geen lol meer aan is voor de concurrentie. Aan de ene kant vervelend voor hen die het telkens weer proberen. Aan de andere kant zal dit ook EA hoofdbrekens opleveren. Want hoe houd je het volk tevreden. Ieder jaar een nieuw deel? Dan moet je het een en ander aanpassen dan wel verbeteren. En dat is best een opgave, wanneer een game al zo goed staat als de TW serie in de afgelopen jaren.

Het opbouwen van je speler doe je wederom door het behalen van prestaties. Deze worden uitgedrukt in XP (Experience Points). Hiermee kun je vervolgens een aantal aspecten van je speler verbeteren. Zo kun je zijn kracht (=geslagen afstand), controle, mogelijkheid tot het slaan van ballen met een bocht (=fade en draw) en zijn finesse bij het putten op waarderen. Wanneer je de fairway met je eerste slag raakt, de green binnen een bepaald aantal slagen haalt of wanneer je een birdie slaat, krijg je XP. Ook kun je bonussen scoren door bepaalde zaken aan te schaffen in de golfshop. Ook deze items betaal je met XP en afhankelijk van je niveau, komen er steeds meer beschikbaar.

Vijftien minuten van Tiger Woods.

Klinkt allemaal heel simpel. Echter, het evenwicht in de aspecten van je speler is niet geheel evenredig. Er ligt ons inziens teveel nadruk op de afstand. Als beginnende golfer sla je als een krant en je bent dan ook al snel bezig om als een blinde je kracht op te waarderen. Daarna kom je eens toe aan het putten en de controle en als allerlaatste is dan de "effectbal" aan de beurt. Het maakt het geheel niet bepaald evenwichtig, als het gaat om je keuzes. Het had misschien mooi geweest als je de keuze krijgt bij het creŽren van een nieuwe speler om te kunnen kiezen uit een powergolfer, een finesse golfer of een putting specialist. Hierdoor moet je beter nadenken over de keuzes die je maakt met betrekking tot het besteden van je XP. Misschien is dit iets dat in de toekomst nog in het verschiet ligt?

De game heeft een aantal nieuwe toevoegingen. Zo is daar de Ryder Cup. Dit toernooi tussen Amerikaanse en Europese teams is een van de hoogtepunten voor golfers om aan deel te nemen. Eens in de twee jaar nemen de teams het tegen elkaar op en het is een erezaak om deel te mogen nemen aan dit toernooi. En dit jaar kunnen wij dit ook. Erg leuk, en een erg leuke toevoeging. Dit is echter geen aanpassing in de gameplay, "slechts" een modus die toegevoegd is.