Tidalis

Niet alleen voor huisvrouwen.

Hoe kan je nou van de ontwikkeling van een ontzettend diepgaand en niche strategiespel overgaan op een simpel puzzelspelletje waar de markt dagelijks mee overspoeld wordt. Dat was zo ongeveer de gedachte die door mijn hoofd schoot toen ik de eerste beelden van het nieuwe brouwsel van Arcen Games zag. Hun eerste game was namelijk AI War: Fleet Command, een RTS waarin je tegen een ongekend vernunftige AI moet vechten en enorme ruimtevloten beheert. Dit in scherp contrast tot hun nieuwe release, Tidalis, welke op het eerste gezicht niet meer dan een simpele kruising tussen Tetris en Bejeweled lijkt. Deze vooroordelen verdwenen echter als sneeuw voor de zon toen ik daadwerkelijk met het spel aan de slag ging.

Het basisprincipe van Tidalis is vrij eenvoudig. Blokken vallen van boven op het scherm, wat standaard al met een aantal blokken bevolkt is. Deze blokken hebben een kleur, maar ook een pijl, die een richting aangeeft. De blokken zelf kunnen niet gemanipuleerd worden, maar door op een blok te klikken verschijnt er een stroom die in de richting van de pijl beweegt en daarbij een maximale afstand van drie blokken af kan leggen. Komt deze stroom onderweg een blok met dezelfde kleur tegen dan wordt de stroom afgebogen in de richting van de pijl van dat blok. Als de stroom vervolgens door drie of meer blokken met dezelfde kleur gaat, dan verdwijnen ze en wordt de score opgehoogd. Het is niet mogelijk om meer dan één stroom tegelijkertijd uit te zenden, maar de richting van blokken kan wel aangepast worden terwijl de stroom onderweg is. Dit wordt vooral belangrijk als je combo's wil vormen.

1

Op het moment dat je een aantal blokken hebt laten verdwijnen, vallen de bovengelegen blokken namelijk naar beneden, en het blok dat zich direct boven het verdwenen blok bevindt, zendt vervolgens een nieuwe stroom uit. Nou is het mogelijk om vooruit te plannen door alle pijlen al precies de juiste kant op te zetten, maar handiger nog is het vaak om te reageren op wat er in het speelveld gebeurt, iets wat je zonder moeite doet door de besturing die het je mogelijk maakt om zonder moeite paden te vormen door met een ingedrukte rechtermuisknop de muis over de blokken te laten bewegen. Hierdoor speelt vaardigheid een grote rol in de game, iets wat bij andere games in het genre nog wel te wensen overlaat, wanneer de blokken maar blijven vallen en nieuwe combo's vormen zonder dat je weet wat er aan de hand is. Dit wil niet zeggen dat je hier altijd alles onder controle hebt, maar vaardigheid heeft hier duidelijk de prioriteit boven puur geluk.

2

Een simpel gegeven dus, waarmee de game zich direct onderscheidt van andere gelijksoortige spellen op de markt. Dit vormt echter louter het fundament van Tidalis; een fundament waarop Arcen een wolkenkrabber heeft weten te bouwen. Want de hoeveelheid content die in ze de game hebben weten te stoppen is werkelijk fenomenaal. Om te beginnen bevat de game maar liefst twintig verschillende gamestijlen waarin op de een of andere manier met de basisprincipes wordt gespeeld. Zo is er graviton waarin stromen beďnvloed worden door de zwaartekracht: stromen die naar boven gaan leggen een kortere afstand af, terwijl stromen die naar beneden gaan verder komen en stromen naar de zijkanten naar beneden afgebogen worden.

Of zen, waarin het hele scherm al gevuld is met blokken en het dus mogelijk is om je volledig te concentreren op het maken van combo's zonder de dreiging van de vallende blokken. Of het hectische frenzy, waarin nieuwe blokken in een noodtempo aangevoerd worden en het wel mogelijk is om meerdere stromen tegelijkertijd te activeren. Op zichzelf staand zouden deze stijlen al genoeg interessante nieuwe uitdagingen bieden, maar alsof het niet genoeg is kunnen ze ook nog eens op willekeurige wijze met elkaar gecombineerd worden.