The Wheelman

Zo verschrikkelijk fout, maar zo enorm leuk.

Hij ziet er misschien niet zo uit, maar Vin Diesel is een gigantische nerd. Vroeger speelde hij Dungeons & Dragons – de beroemde roleplaying game waarop bijna iedere huidige RPG gebaseerd is – en tegenwoordig is hij een fervent World of Warcraft-speler. Daarnaast heeft hij zijn eigen ontwikkelstudio genaamd Tigon. Laat het nou net deze ontwikkelaar zijn die verantwoordelijk is voor de nieuwste game van het in nood verkerende Midway.

Om eerlijk te zijn twijfelden we op voorhand een beetje over The Wheelman. Het spel had zeker potentie, maar omdat het grootste gedeelte van het spel zich afspeelt in een auto waren we bang voor een herhalend spel dat je na een uurtje in de hoek zou gooien. Niets is echter minder waar.

The Wheelman speelt zich helemaal af in een uitermate realistisch nagemaakt Barcelona, alwaar Vin Diesel in hoogsteigen persoon de rol aanneemt van een geheim agent van de CIA. Hij moet in de Spaanse stad een pakketje onderscheppen dat mogelijk aan duizenden mensen het leven kan kosten. Gevaar alom, en onze Vinnie zit er middenin.

En hier hebben we meteen het grootste minpunt van het hele spel te pakken: het verhaal. Op deze kleine introductie na is er eigenlijk geen touw aan de verhaallijn vast te knopen. Er zitten drie verschillende bendes in Barcelona waarvoor Vin - in het spel heet hij overigens Milo Burik - flink wat klusjes moet opknappen.

3

Het probleem met het verhaal is dat er te veel personages inzitten die te hard op elkaar lijken en veel te snel na elkaar geďntroduceerd worden. Hierdoor zie je na een paar missies door de bomen het bos niet meer en weet je niet welke naam nou precies bij welke bende hoort. Gevolg hiervan is dat je de narratieve ontwikkeling van het spel nauwelijks kan volgen. Ondanks dat zijn de tussenfilmpjes wel zeer amusant om te kijken. Vin Diesel in zijn veel te strakke shirt en zijn donkere stem zijn een waar genot om op je beeldscherm voorbij zien te komen. De foutheid straalt van je tv af en je hebt het gevoel naar een verschrikkelijk foute actiefilm te kijken. Heerlijk.

Milo Burik, het personage van Vin Diesel dus, is niets anders dan een wheelman. Dit houdt in dat hij meestal niet het vuile werk zelf doet, maar alleen achter het stuur van de vluchtwagen zit en alles meemaakt als toeschouwer. Desalniettemin is Milo zo'n goede chauffeur dat al snel alle drie de bendes gebruikmaken van zijn diensten en hij ze tegen elkaar uit kan spelen om zijn uiteindelijke doel te bereiken.

Een wheelman zit dus voornamelijk achter het stuur van een auto, maar dat betekent niet dat hij rustig een rondje om de kerk hoeft te rijden om zijn bijrijders bij de lokale kroeg af te zetten. Nee, in The Wheelman is je auto een wapen en je wapen is de auto. Normaal gesproken bots je wel eens wat tegen een achtervolger in een spel, maar met behulp van de rechter analoge stick kun je in The Wheelman flinke beuken uitdelen aan de voertuigen naast je. Hoe meer jij je tegenstanders beukt, hoe groter de kans is dat ze crashen. Daarnaast kun je nog uit het raam gaan hangen om met je pistool op de banden van je tegenstanders te schieten. Handig, aangezien vijandige bestuurders eigenlijk wel erg snel zijn.

Klik om de video af te spelen.

Maar jouw auto is natuurlijk geen tank, dus je zult regelmatig van bolide moeten verwisselen. Waar je dit normaal gesproken moet doen door uit je auto te stappen, naar een andere auto te rennen en snel in te stappen, vond Vin Diesel dit niet cool genoeg. Neen, in The Wheelman wordt gebruik gemaakt van Airjacken, iets dat rechtstreeks uit de gemiddelde Vin Diesel-film lijkt te komen.

Wat het inhoudt is dat Vin half uit de deur van zijn auto gaat hangen en op het dak van een andere auto (of motor natuurlijk) springt. Via het dak en de passagiersingang verschaft Vin zich dan toegang tot de auto en voilá, je hebt een nieuw vervoersmiddel. We moeten toegeven, dit is één van de meest amusante en spectaculaire manieren die we ooit gezien hebben om een nieuwe auto te krijgen.