The Conduit

Lekker potje knallen op de Wii.

Sommige ontwikkelaars maken het zichzelf moeilijker dan nodig is: een spel moet gepromoot worden en hoe spraakmakender en hoe hoger de ‘wow-factor’, hoe beter. Een uniek verkooppunt is belangrijk, hier kun je de nadruk opleggen. Je moet er echter voor waken dat je het niet te bont maakt. Want wanneer een game haar beloftes niet waar kan maken, zullen de gamers en critici teleurgesteld zijn. Hier heeft The Conduit ook last van.

The Conduit zou namelijk dé first-person-shooter voor de Wii gaan worden – een genre dat op Nintendo’s console toch al wat ondergesneeuwd is. De game zou heel soepel besturen, maar belangrijker nog: grafisch zou de Wii-titel aardig dicht in de buurt gaan komen van spellen op de Xbox 360 en Playstation 3. Uiteindelijk heeft ontwikkelaar High Voltage de accenten misschien wat verkeerd gelegd voor deze wat oubollige shooter.

In The Conduit speel je als geheim agent Michael Ford, die de opdracht krijgt van de geheimzinnige Trust-organisatie om de All Seeing Eye – een prototype van nieuwe technologie – terug te krijgen nadat deze gestolen is. Waar Ford denkt aan een normale terroristische actie, komen er ook nog aliens en vreemde poorten, Conduits, aan te pas. Op je avontuur kom je er verder achter dat niet iedereen is wie hij zegt dat hij is en daarmee is een volgend cliché gameverhaal geboren.

Hoewel het bij een shooter misschien niet het allerbelangrijkst is, weet het verhaal je nooit echt te pakken. Dit komt vooral door de eenzijdige berichtgeving ‘Ga nu daarheen, doe dit, doe dat’ en het gebrek aan diepgang van de personages. Het hoeft niet storend te zijn als je lekker wilt knallen, maar in 2009 wordt er wel meer verwacht van een verhaal.

Sowieso is er wel meer dat doet denken aan shooters van pakweg tien ŕ vijftien jaar geleden, zoals de omgevingen. The Conduit kent negen levels die wel qua uiterlijk verschillen maar waarin je veelal hetzelfde pad bewandelt: van het ene nauwe gangetje naar het andere nauwe gangetje, met zo nu en dan een open plek. Erg typisch zijn ook de (meestal) hoekige, onvernietigbare opvullingen van ruimtes, zoals bureaus, terwijl kratten en de overvloed aan brandbare bussen wel kapot kunnen.

1

De AI van de tegenstanders is ook niet echt van deze tijd. Hoewel ze wel op jouw acties reageren lijken ze maar twee tactieken te hebben: of op je af komen stormen of op een afstand wachten en vanaf daar je proberen neer te maaien. Hoewel het ook nog af en toe voorkomt dat een tegenstander eerst dekking gaat zoeken om zich vervolgens te realiseren dat je al de hele tijd naast hem stond.

Daarnaast zijn er niet zo heel veel verschillende vijanden. Je bent of aan het vechten tegen ‘normale’ terroristen, high-tech terroristen of een aantal soorten leden van het alienras de Drudge, van kleine enkelbijters tot grote insectachtige wezens. De wapens aan de andere kant zijn wel redelijk gevarieerd met zowel menselijke pistolen en geweren als wapentuig van de Drudge en granaten. Het probleem is alleen dat het weinig uitmaakt welk wapen je hebt qua kracht of effectiviteit. Hierdoor nodigt de game je niet uit om eens een ander wapen te proberen, behalve als je moe bent van hetzelfde wapens waar je al drie levels mee rondloopt.

2

Omdat alleen maar knallen niet leuk is moet je ook werken met de All Seeing Eye, het prototype dat aanvankelijk gestolen wordt. Door deze bol op muren te richten onthul je dingen die je normaal niet ziet. Hoewel dit voor leuke puzzelelementen kon zorgen, voelt het in The Conduit nogal gemaakt aan, vooral ook omdat je telkens een hint krijgt als je de ASE moet gebruiken. Zo moet je meermaals op zoek naar punten op de muur om ervoor te zorgen dat een deur open gaat.

Het ergste zijn echter de onzichtbare alien-mijnen/explosieven. Deze moet je eerst zichtbaar maken met de ASE om ze tot ontploffing te brengen. Dit duurt enkele seconden wat de snelheid helemaal uit het spel haalt als je een kamer hebt vol met deze krengen. Dit valt ook te zeggen over de aliennesten waaruit vijanden maar blijven komen zolang je het nest niet kapot maakt.