The Beatles: Rock Band

Beatlemania.

Geteste versie

Hoe maak je een spel met als onderwerp de beste band die ooit bestaan heeft? Maak je een disc die slechts één plaatje weergeeft waar opstaat 'Deze band is zo goed dat we er geen spel van kunnen maken'? Je zou gewoon alle liedjes kunnen 'ver-GuitarHeroën' en het spel uitbrengen. Plak de naam van de band erop en je hebt een gegarandeerde hit. Je kan het ook anders doen, zoals Harmonix laat zien met The Beatles: Rock Band.

Vooraf eerst een waarschuwing: we hebben geen instrumenten kunnen uitproberen. Blijkbaar is de economische crisis bij Electronic Arts zo hard aangekomen dat ze geen mogelijkheid zagen om even een drumstel, microfoon een gitaartje op te sturen. De onderstaande recensie is alleen over het spel zelf. Echter, de instrumenten zelf zouden, op het uiterlijk na, nauwelijks verandering ondergaan hebben aldus ontwikkelaar Harmonix. We hebben kort met alle instrumenten mogen spelen tijdens de GamesCom en E3, en op dat moment voelden ze allemaal goed aan, typerend voor de kwaliteit ook bij Rock Band 1 en 2 afleverde.

4

The Beatles: Rock Band is niet slechts een simpele muziekgame. Natuurlijk is dat het eerste wat in je opkomt wanneer je de naam leest. Je denkt terug aan Guitar Hero: Metallica en Aerosmith. Maar er zit een verschil in, want The Beatles: Rock Band kan meer gezien worden als een complete verzameling van, en niet slechts een ode aan The Beatles.

De tracklist zal voor sommigen misschien een kleine teleurstelling zijn. Waarom slechts 45 liedjes, en dan zitten ook nog niet eens alle grote liedjes erbij? Waarom geen Yesterday, Let It Be of Hey Jude? Dat is een bewuste keuze van Harmonix geweest. Natuurlijk kunnen ze nu nog bergen geld verdienen aan de downloadable content, en dat zal dan ook wel belangrijkste reden zijn. Om eerlijk te zijn, dat is de énige reden die we kunnen bedenken.

Uiteindelijk is dat helemaal niet zo erg, want alhoewel de meeste mensen het spel spelen voor de grote hits die erin zitten, is het juist mooi dat er veel onbekendere liedjes van de vier groten der aarde inzitten. Je leert pareltjes kennen waar je eerder nog niet zo bekend mee was, je komt liedjes tegen die meteen in de top vijf van beste Beatles-liedjes ooit komen. Het is een feest om elke keer weer iets nieuws, een ander schitterend liedje, te ontdekken: dit is de essentie van The Beatles.

Maar dat betekent niet dat er geen bekende liedjes in het spel verwerkt zitten. Twist & Shout, Back In The U.S.S.R., I Am The Walrus, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en vele andere beroemde liedjes maken hun opwachting. Elk liedje is de echte opname, direct van de geremasterede versie van de cd's afgehaald.

2

Ook de heren John, Paul, George en Ringo zitten zelf in het spel. Belangrijkste modus is de Story-modus waarin je het verhaal van The Beatles naspeelt. Je begint in The Cavern in het begin van de jaren '60. Nog bijna niemand heeft van de groep gehoord, de zaal is half leeg – of half vol, afhankelijk van aan wie je het vraagt – en je moet de eerste paar liedjes van de band spelen. Echte rock'n'roll met liedjes als Twist & Shout, Boys en I Saw Her Standing There.

Naarmate het verhaal vordert – dat aan de hand van echte geluidsfragmenten, foto's en animaties wordt overgebracht – zul je langs alle kenmerkende momenten in de carrière van The Beatles komen. De Ed Sullivan Show, Shea Stadium en Budokan: ze komen allemaal langs. Uiteindelijk zul je je echter terugtrekken in de studio om daar alleen nog uit te komen om op het dak van Apple Corps. op te treden.