Super Street Fighter IV

Zoveel meer dan DLC op een schijfje.

Na meer dan 10 jaar stilte, slaagde Capcom er in om met SFIV de bekende franchise nieuw leven in te blazen. Street Fighter IV verschilt qua gameplay een beetje met de klassiekers. De nieuwe Focus Attack en Ultra Combo moesten ervoor zorgen dat de nadruk naar een meer 'realistische' manier van vechten verschoof. Onmiddellijk na de release begonnen fans te klagen over het gemis van een aantal bekende personages en levels en met de komst van SSFIV snoert Capcom hen allemaal de mond. Naast een extra acht 'oude' vechters krijg je ook twee gloednieuwe personages ter beschikking, samen met enkele nieuwe stages, bonus-levels in een nieuw jasje en de nodige tweaks aan de game zelf.

Tot zover een beknopt overzicht van Street Fighter IV en Super Street Fighter IV... Ben je - om welke reden dan ook - niet bekend met de vorige editie, dan kun je best onze review van SFIV even doornemen vooraleer je verder leest.

2

Zodra je SSFIV opstart, krijg je 35 vechters te zien en om de eventuele beginnende speler niet te ontmoedigen, is er gelukkig nog steeds de mogelijkheid om training en trials te doen. Blijven oefenen dus tot je denkt jouw favoriete personage(s) voldoende onder de knie te hebben voor het echte werk. Street Fighter IV-veteranen zullen met deze versie meteen aan de slag kunnen zonder schrik te hebben voor al te veel verandering. Enkele kleinere tweaks moeten voor nog meer gebalanceerde gameplay zorgen. Voor alle duidelijkheid, dit geldt niet voor de alom geliefde eindbaas Seth. In SSFIV is hij zo mogelijk nog frustrerender dan voorheen. Veel geduld en een goede dosis geluk lijken hier de enige oplossing. Elk personage heeft nu ook twee verschillende Ultra's ter beschikking en je krijgt als speler op die manier de mogelijkheid om met dezelfde vechter toch een verschillende taktiek toe te passen.

De extra personages zijn een bont allegaartje uit voormalige Street Fighter games. De nieuwe oude bende bestaat uit T. Hawk (Super SFII), Dee Jay (Super SFII), Guy (Final Fight), Cody (Final Fight), Adon (SF Alpha), Ibuki (Street Fighter III), Dudley (SFIII) en Makoto (SFIII: 3rd Strike). Capcom heeft er zich niet goedkoop van af gemaakt en heeft voor SSFIV twee gloednieuwe gezichten ontworpen die het rijtje vervolledigen: Juri is een jonge Taekwondo-vechtster die voor S.I.N. werkt en Hakan blijkt een volledig geschifte en vlot ingeoliede Turkse worstelaar die op zoek is naar de beste olijfolie ter wereld.

1

Naast een aantal bijkomende stages, waarvan de Afrikaanse steppe met nodige fauna en flora onze favoriet is, maken ook de bonus-levels hun opwachting. De bekende 20 tonnen die je tegen de klok moet vernietigen en de stage waarbij je zo snel mogelijk een auto tot schroot mag herleiden, zijn aanwezig. Op het eerste zicht komt dit stukje nostalgie ietwat geforceerd over maar al snel voel je dat je opnieuw moet aanleren hoe je hier het meeste uithaalt - net als bij Street Fighter II indertijd.