Super Street Fighter II Turbo HD Remix

Nostalgie in een HD-jasje.

Na wat geploeter is het eindelijk zover, we hebben Super Street Fighter II Turbo HD Remix kunnen downloaden en gaan met trillende handen met de singleplayer van start. Voornamelijk vanwege nostalgische gevoelens overlopen we even alle personages om bij Blanka uit te komen voor de eerste match. De eerste drie tegenstanders gaan zonder problemen onderuit, maar dan begint het te dagen: misschien toch maar even de lijst met aanvalsbewegingen erbij halen om ons geheugen op te frissen. Met vier standaardbewegingen red je het niet wanneer je bijna halverwege je eerste toernooi komt. Na een half uurtje komt alles weer terug: waarom we verlekkerd waren op de oorspronkelijke arcadeversie, welke de beste manier was om die of die tegenstander te overwinnen, de tongue-in-cheek maar grappige eindanimaties van elk personage en bovenal de verslavende, op het eerste gezicht eenvoudige gameplay.

Niets is natuurlijk minder waar. Het relatief eenvoudige 2D-vechtprincipe wordt bij deze game rijkelijk aangevuld met combos, specials en vooral de noodzaak aan juiste timing om dit alles uit te voeren. Dingen die een beginner kunnen afschrikken maar waar je enorm veel voldoening uit haalt als je het eenmaal onder de knie hebt. Om ervoor te zorgen dat de HD Remix-versie qua gameplay niet louter een kopie van het origineel is, heeft Capcom gekozen om de bewegingen van elk van de zeventien personages lichtjes aan te passen. Guile, bijvoorbeeld, zal tijdens het uitvoeren van zijn bekende Flash Kick ietwat voorwaarts bewegen terwijl dat vroeger meer schuin omhoog was. Het arsenaal van elke vechter onderging op die manier kleine aanpassingen die ervoor zorgen dat de Street Fighter-veteranen ook met deze versie vol plezier aan de slag kunnen. Smacht je met momenten toch naar de 'oude' gameplay, dan is dat snel verholpen. In deze versie kun je spelen volgens de nieuwe HD Remix, of volgens de originele Turbo-versie instellingen.

Omwille van de HD Remix-updates is, in tegenstelling tot vroeger, de moeilijkheidsgraad ook een stuk verhoogd. Wanneer je een ander niveau dan 'beginner' probeert zonder jouw favoriete vechter onder de knie te hebben, wordt dit genadeloos afgestraft. Eerst voldoende oefenen is de boodschap.

1

Dit brengt ons bij - mogelijk - het enige minpuntje van deze game: de controller. Om een personage volledig onder de knie te krijgen en de specials, combos en timing juist af te leveren, is een joypad niet voldoende. Je kan aan dit spel uren vechtplezier beleven maar op een bepaald punt ga je met de joypad niet zo goed kunnen spelen als je zelf wil of kan. De juiste beweging zit in je hoofd maar de hardware laat het in die fractie van een seconde afweten en je moet je behelpen met een van de basisbewegingen om te winnen. Toegegeven, je hebt gewonnen, maar toch wringt het een beetje omdat je weet dat het beter kon. Gelukkig heeft Capcom hieraan gedacht en kan je, als beginner of als het wat moeilijk wordt, de specials zo instellen dat een eenvoudige beweging ze ook al kan activeren.

Wil je je echt verdiepen in Street Fighter of weet je hoe de vorige versies in de arcade speelden, dan is dit het moment om een fatsoenlijke arcadestick aan te schaffen. Even de buttons instellen en je bent vertrokken voor een potje gameplay dat heel wat authentieker aanvoelt. Met Street Fighter IV en Tekken 6 in het vooruitzicht is dit helemaal geen slechte investering natuurlijk.

Een andere vernieuwing is de 'Dip Switch-settings'. Deze instellingen laten het toe om tot in detail te tweaken waar de game volgens jou uit de bocht gaat. Ben je het beu dat een tegenstander jouw personage weggooit wanneer die staat te zwijmelen na wat rake klappen? Via Dip Switch zorg je ervoor dat de snoodaard in kwestie dat niet meer kan doen. Je kunt zelfs instellen dat de eerste frame (hit) van de special van een bepaald personage wel, niet of gedeeltelijk niet af te weren is. Dit onderdeel lijkt overbodig maar wordt lekker gesmaakt bij de doorwinterde spelers die het spel helemaal naar hun idee willen boetseren.

2

Met een next-gen versie kon de online mode natuurlijk niet ontbreken en Capcom schotelt ons drie multiplayer-mogelijkheden voor: 'snel-even-online-knokken' in een partijtje waarvan de score niet wordt bijgehouden, vechten als onderdeel van de online rankings (leaderboard ladder) en online tournaments tussen telkens acht spelers. Dat je niet automatisch uitkomt tegen spelers van jouw kaliber is met momenten een frustrerend schoonheidsfoutje. De stabiliteit van de online verbinding bij vechtspellen deed ons het ergste verwachten maar buiten enkele sporadische vertragingen die de gameplay niet verstoorden, zit het ook hier wel snor.

In het begin is het even wennen aan al de kleuren en details die de pixelart van het origineel hebben verdrongen. Het lijkt wel of alles met een te fijne lijn getekend is en heel even wens je dat je de oude, 'geblokte' versie op je scherm kon toveren. Het UDON team, dat de art voor deze game verzorgde, heeft echter een super resultaat afgeleverd en al snel snap je dat de vernieuwde gameplay, de felle kleuren en scherpe graphics perfect samenwerken. Reken daarbij de typische soundtrack in een nieuwe jasje en je kan maar één conclusie trekken. Dit is op en top Street Fighter, één van de beste vechtspellen ooit... in HD.

8 / 10

Momenteel (december 2008) is er nog steeds geen PSN-releasedatum voor Europa. Het is echter een kleine moeite voor de fans om een US-account aan te maken en een ‘prepaid US PSN card’ vast te krijgen om vervolgens deze game te downloaden. Overigens is de game op de Xbox 360 gewoon voor iedereen verkrijgbaar.

Lees ons scorebeleid Super Street Fighter II Turbo HD Remix Steven De Leeuw Nostalgie in een HD-jasje. 2008-12-17T22:51:00+01:00 8 10

Reacties (2)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.