Super Stardust Portable

Draagbare chaos komt niet tot zijn recht.

Geteste versie PSP

Toegegeven; ik koop en speel niet veel games die uitkomen op het PlayStation Netwerk of Xbox Live. Daarvoor hecht ik te veel waarde aan het fysieke alternatief. Via het eerstgenoemde kanaal heb ik wel Super Sardust HD gekocht en daar heb ik geen moment spijt van gehad. De game bestuurt heerlijk, ziet er spetterend uit en is uitdagend tot en met, zeker wanneer de highscore-koorts je in zijn grip krijgt. Super Stardust is zonder twijfel de beste ‘two stick shooter’ die op PSN te vinden is en mag met recht de tegenhanger worden genoemd van Live’s Geometry Wars. Een kleine achttien maanden na de originele release van Super Stardust verschijnt een nieuwe versie van de game op de PSP. De hectische actie wordt opeens draagbaar, en dat is goed nieuws, toch? Niet helemaal, want Super Stardust Portable wordt geplaagd door een aantal behoorlijke problemen die fans van het origineel niet voor lief zullen nemen.

Stardust HD ziet er op de PlayStation 3 oogstrelend uit; scherpe texturen, heldere kleuren en hectische explosies, de game brengt het allemaal haarscherp in beeld. Vreemd genoeg is veel van deze grafische pracht ook overgebracht naar de PSP, hoewel het een platform is met veel minder rekenkracht. De presentatie staat als een huis en hoewel de ontwerpen wat minimalistisch zijn, doet dit niets af aan de totale speelervaring. Wanneer de actie een hoogtepunt bereikt met een dozijn vijanden in beeld en talloze kogels die je schip rondstrooit, dan nog hapert de actie geen moment.

1

Het grootste struikelblok van Super Stardust Portable ligt meteen in het belangrijkste aspect van de game; de gameplay. Stardust speelt prima op de PS3 vanwege de twee analoge sticks. De PSP heeft er maar eentje en die wordt gebruikt om je schip te bewegen, de andere actieknoppen worden gebruikt om in de rondte te schieten. Wil je dus diagonaal knallen, dan moet je twee knoppen indrukken. De schouderknoppen worden gebruikt voor een snelle dash en een bom.

Het is echter flink lastig om zowel de schouderknoppen als het pookje te bedienen, zeker als je oud-Hollandse kolenschoppen als handen hebt. Met de d-pad kun je verschillende wapens selecteren, maar omdat te doen moet je dus tijdelijk je hand van het besturingspookje afhalen. Dodelijk wanneer je je in de latere stages van de game bevindt. De actie op het scherm eist een snel reactievermogen en dus een soepele besturing. Dat is juist het facet waar Super Stardust Portable zwaar tekort schiet en dat hakt venijnig in het speelplezier.

2

Super Stardust Portable is geen makkelijke game en het is zeker geen spel voor gamers met weinig doorzettingsvermogen. De hoge moeilijkheidsgraad wordt voor een groot deel in de hand geholpen door het vreemde save-systeem. Sterker nog; er is geen mogelijkheid om te saven! Er zijn in totaal vijf werelden en mocht je falen in een level, dan mag je weer helemaal vooraan beginnen, een traditie van de hardcore shoot ‘em ups zoals we die kennen uit Japan. Tussen de actie zelf heb je geen kans om je spel vroegtijdig op te slaan. Je moet dus vechten voor je progressie, wat op zich past bij de opzet van het spel, maar gewoonweg te onvergefelijk is voor de speler die zich niet wilt vastbijten in de game.

Super Stardust Portable is duidelijk een game met twee gezichten. Aan de ene kant blijft de verslavende structuur van Stardust HD gewaarborgd, maar aan de andere kant kampt de game met fikse moeilijkheden omdat het naar een inferieur (in vergelijking met de PS3) platform over is gezet. Dit heeft vooral een negatief effect op de gameplay en dat blijft het belangrijkste aspect van een spel. Super Stardust Portable is alleen aan te raden aan de chte cracks die kost wat kost hun dosis Stardust onderweg willen beleven en die selecte groep raad ik nog aan om het product met voorzichtigheid te benaderen. De rest vraag ik om zo snel mogelijk Stardust HD van het PSN te plukken, die game biedt namelijk wl kwaliteit van top naar teen, zonder concessies te hoeven doen.

5 / 10

Lees ons scorebeleid Super Stardust Portable Michiel de Vries Draagbare chaos komt niet tot zijn recht. 2009-02-07T15:25:00+01:00 5 10