Split/Second: Velocity

Explosieve racegame.

Stel je eens voor. Je rijdt op je dooie gemakje door de stad, onderweg naar je werk. Er lijkt niets aan de hand. Maar als je eenmaal in het zakendistrict bent aangekomen, explodeert ineens één van de grote torens naast de weg en stort het hele zooitje in. Je weet nog net op de weg te blijven terwijl een schokgolf je auto haast in de berm drukt. Uit paniek geef je plankgas terwijl om je heen overal gebouwen instorten en exploderen. Het lijkt wel een oorlogsgebied. Eenmaal bij de brug die uit het district leidt, lijk je veilig. Totdat ook de brug compleet in elkaar zakt terwijl je er net midden op reed.

Dat lijkt allemaal ontzettend surrealistisch, maar in de racegame Split/Second is dit de keiharde werkelijkheid. Je bent als coureur geen seconde veilig, en overal ligt het gevaar op de loer. Deze arcaderacer, die in eerste instantie nog het meeste aan Burnout doet denken, is opgezet als een spectaculaire spelshow. Deelnemers vergaren punten door stijlvol te racen, en met deze punten kunnen zij hun tegenstanders belagen door complete gebouwen in te laten storten, brandende autowrakken over de weg te slingeren, explosies te veroorzaken, en al met al er een complete chaos van te maken.

1

In Split/Second gebruik je niet je eigen auto als wapen, en vergaar je evenmin powerups om je tegenstanders mee onder vuur te nemen. In deze game is het circuit zelf jouw middel en tegelijkertijd je grote obstakel om iedere race tot een goed einde te brengen. Vrijwel alles rondom het circuit kan met wat explosies en kinetische energie als dodelijk wapen ingezet worden. Power Plays worden ze genoemd. Het is aan jou om de beschikbare middelen rond het circuit zo effectief mogelijk in te zetten door altijd op het juiste moment de meest geschikte Power Play te activeren.

Dit vergt niet alleen timing, maar ook kennis van de circuits zelf. De game introduceert nieuwe banen zeer geleidelijk, waardoor je steeds beter bekend raakt met ieder traject. Op een gegeven moment weet je heel goed welke Power Plays – de aanvallen op tegenstanders dus – na iedere volgende bocht in te zetten zijn, en kun je daar dus bewust op anticiperen. Rijden er drie snelle tegenstanders voor je, dan is het wellicht het beste om even te wachten met een Power Play, totdat je de eerstvolgende kruising over bent. Daar kun je namelijk een grote bus over de weg laten schuiven die in één keer alle drie de tegenstanders tegen de vangrail ramt.

De launchtrailer.

Het is jammer dat de game niet over bijzonder veel circuits beschikt. Zeker omdat de game hier zo sterk om draait. Voor de auto’s hoef je het niet te doen. Je speelt steeds snellere bolides vrij, maar omdat het geen gelicenseerde merken zijn, doet het je allemaal weinig. Het is simpelweg toewerken naar steeds snellere en beter sturende wagens. De circuits zijn echt de sterren van de show. Gelukkig is het zo dat iedere track een keur aan mogelijke Power Plays bevat, waardoor je jezelf nauwelijks hoeft te vervelen en constant weer iets nieuws ontdekt.

Daar komt bij dat je in de gelegenheid bent om de route van een circuit compleet om te buigen tijdens de race. Hierbij moet je denken aan het laten instorten van een brug of viaduct, het kantelen van een schip, of bijvoorbeeld het blokkeren van een deel van de weg door er een gebouw in te laten storten. Hiervoor dien je eerst voldoende punten vergaard te hebben, maar het resultaat is vervolgens dat de dynamiek van de race compleet kan veranderen. Het is zelfs zo dat je op sommige circuits twee verschillende routewisselingen na elkaar kunt activeren. Dit vrijspelen van alternatieve routes is een hele ontdekkingstocht waar je zeker wel even zoet mee zult zijn.

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.