Eurogamer.nl

South Park Let's Go Tower Defense Play!

Screw you guys, I'm going home.

Ik moet bekennen dat South Park niet mijn favoriete tekenfilmserie is. Ooit, lang geleden, voordat de briljante film uitkwam, was ik een aanhanger van de vier irritante jochies. Nu al lang niet meer. De grap is eraf, er zijn te veel matige personages bijgekomen en het is gewoon niet meer leuk. Dat betekent niet dat South Park niet meer leuk kán zijn, iets dat South Park Let's Go Tower Defense Play bewijst.

South Park: LGTDP is niet de eerste South Park-game die uitgekomen is. Er is eens een uitermate toffe shooter uitgebracht die menig gamer waarschijnlijk van binnen warm maakt van nostalgie. Ook is er eens een soort Mario Kart-achtige racer uitgekomen die zonder al te veel bombarie weer verdween. En nu is er dus Let's Go Tower Defense Play.

Zoals de naam al doet vermoeden is LGTDP een tower defense-spel. Voor de mensen die nu nog steeds niet weten wat het genre inhoudt, leggen we het even snel uit.

Het doel bij een tower defense-game is het tegenhouden van tegenstanders die in golven je beeld inkomen. Afhankelijk van de soort vijand die je moet bevechten kun je torens bouwen die dingetjes afschieten waaraan je vijanden dood zouden moeten gaan. De torens die je neerzet kunnen niet meer verplaatst worden. Het is dus heel belangrijk om de torentjes die je plaatst tactisch correct neer te zetten, omdat anders de vijanden je basis zullen overspoelen.

Echter, LGTDP pakt het iets anders aan, en niet zonder succes. Het biedt je namelijk iets meer vrijheid in zowel het plaatsen van je torens als in het bevechten van je vijanden. De hoofdrolspelers zijn natuurlijk Stan, Kyle, Kenny en Cartman, de vier protagonisten uit de tekenfilmserie. Normaal gesproken is het zo dat je alleen torents op vaste plaatsen kan zetten, maar met behulp van de vier vrienden verandert dit allemaal.

Jij bestuurt ze namelijk direct en je kan kiezen waar ze hun torentjes neerzetten, zolang het maar op een besneeuwde ondergrond is. Ook kun je de vier mannetjes sneeuwballen laten gooien om zo de torens een handje te helpen. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk om speciale aanvallen te doen. Kyle versnelt iedereen, Cartman laat het bommen regenen, Stan maakt iedereen sterker en Kenny zorgt voor meer muntjes. Deze muntjes moet je verzamelen, want met meer geld kun je meer torens bouwen, zoals je waarschijnlijk al snapte.

2

Een andere functie die we niet vaak eerder gezien hebben is de omgelijkheid om zelf je paden te creëren. Geen voorgebaande wegen die de vijanden af moeten leggen, maar een vrije toegang. Jij kan goedkoop muurtjes bouwen om ze in de gewenste richting te laten lopen, waardoor je ze zo lang mogelijk bestookt kan laten worden door je torens. Het maakt het spel ook een stuk moeilijker, omdat de vijanden vaker een route zullen lopen die je in eerste instantie niet eens zag. Het maakt de game een stukje uitdagender, maar wel leuker.

Het goede aan Let's Go Tower Defense Play is dat er wel een echte South Park-sfeer hangt. Niet alleen door het soms hilarische commentaar van de vier, maar ook door allerlei andere dingen. Zo zul je moeten vechten tegen hippies, Jackovasaurs, zesdeklassers en natuurlijk bejaarden. Ze komen allemaal recht uit de serie, iets dat het spel een stuk leuker maakt. Ook het feit dat je een enorme hoeveelheid aan filmpjes, informatie en andere leuke spulletjes vrij kan spelen, maken South Park: Let's Go Tower Defense Play tot een zeer geslaagde mix van het genre met de tekenfilmserie.

1

Er is echter een kleine 'maar'. Het spel is in je eentje eigenlijk helemaal niet zo leuk. Het wisselen tussen personages maakt het spel minder spannend en het feit dat je vaak bezig bent met het uitzoeken van allerlei dingetjes. Speel deze game daarom liever gewoon in de coöp of online multiplayer. Niet alleen ben je dan afhankelijk van je medespelers – iets dat een extra dimensie geeft aan de game – maar ook zal het spel gewoon leuker zijn.

South Park: Let's Go Tower Defense Play is misschien niet de allerbeste tower defense-game die we ooit gespeeld hebben, maar dat maakt hem niet minder leuk. De South Park-sfeer zit er goed in – stemmen incluis – en de levels zijn leuk. Daarnaast is er genoeg te verzamelen aan filmpjes, plaatjes en andere dingetjes, waardoor je genoeg reden hebt om te blijven spelen. Wil je echter écht genieten, dan raden we de multiplayer aan. De prijs van 800 Microsoft Points is voor sommigen misschien een beetje hoog, maar voor South Park en/of tower defense-fans is dit het zeker waard.

7 / 10

South Park Let's Go Tower Defense Play! Yarno Ritzen Screw you guys, I'm going home. 2009-10-19T22:56:00+02:00 7 10