Sonic & SEGA All-Stars Racing

Kartelvorming.

Geteste versie Xbox 360

Nadat Sonic een tweetal keer met Mario over de Olympische Spelen heeft gehobbeld en hem daar meerdere malen de les heeft gelezen in verschillende takken van sport moet hij gedacht hebben dat wat Mario kan, hij ook zeker moet kunnen. Dus via eBay snel een kart gekocht en wat vrienden opgetrommeld en een nieuwe game is geboren.

Maar is het wel zo eenvoudig? Mario Kart is al vanaf de dag dat het eerste deel het licht zag in 1992 onverslaanbaar in dit genre. Menig ontwikkelaar heeft gedacht dat ze wel even de competitie aankonden, maar wanproducten waren menigmaal het resultaat. Denk maar eens aan het gedrocht Bomberman Racing. Om jeuk van te krijgen. De enige die enigszins in de buurt kwam, was Crash Tag Team Racing, maar ook deze game kon de troon van de racende loodgieter niet afnemen. Dus moet men bij Sumo Digital gedacht hebben, dat een stevige studie op de Mario Kart franchise misschien uitkomst kon brengen. Men heeft namelijk, als je de game goed bekijkt, heel erg goed gekeken naar de verschillende onderdelen die Mario Kart rijk is en de manier waarop de game is vormgegeven.

1

Sonic & SEGA All Star Racing heeft een behoorlijk aantal mogelijkheden. Natuurlijk een singleplayer, waarin je het tegen de klok op kunt nemen, voor een Cup kunt racen of een missie in kunt duiken. De eerste twee zijn oude bekenden, de laatste is iets dat we nog niet eerder zagen in de loodgieter games. De races voor de verschillende Cups zijn in eerste instantie erg eenvoudig te winnen. En het idee bekruipt ons dat dit wel erg eenvoudig is uit te spelen. Maar naarmate er meer Cups vrijkomen, blijkt de moeilijkheidsgraad behoorlijk toe te nemen. En dat maakt het dat deze modus al snel uitdagend wordt. Een pluspunt wat ons betreft.

De "Time Trials" zijn vooral leuk als je iets hebt met "beter zijn dan de rest van de wereld". Je scores worden namelijk via bijvoorbeeld Xbox Live vergeleken met een ieder die toegang heeft tot dit netwerk. En dat maakt het dat deze modus voor de strebers onder ons een regelmatig gekozen optie gaat zijn. Maar wanneer je je wil meten met de zogeheten "staff ghost", dan is deze modus snel uitgepoept. Zonder een vliegende start lukte het in vrijwel elk parcours om de staff ghost te passeren. Leuk als je op zoek bent naar Achievements of Trophies, maar niet echt van een hoogstaand niveau.

Naast de singleplayer, staat daar dan de multiplayer. Deze kun je online opstarten, maar ook een 4-player splitscreen modus is aanwezig (offline dus). In deze modus kun je verschillende racetypes induiken. Een simpele race of bijvoorbeeld een potje emeralds verzamelen zijn enkele mogelijkheden. Deze laatste lijkt dan weer heel erg veel op het munten verzamelen, zoals gezien in Mario Kart.