SOCOM: Confrontation

Ook antiek kent zo zijn liefhebbers.

Fans van de SOCOM-reeks zijn erg trouw aan de serie. Een beetje zoals je oma die geen slecht woord kan horen over de nieuwste aflevering van The Bold and the Beautiful, terwijl het overduidelijk is hoe verouderd het concept is geworden. Met deze vergelijking haal ik meteen een heleboel PlayStation-aanhangers op mijn nek, maar we moeten gewoon vaststellen dat het respect dat SOCOM anno 2009 nog steeds krijgt serieus begint te ruiken naar ‘fanboyisme’. Hoog tijd dus om de reeks een injectie vers bloed te geven met SOCOM: Confrontation, de game die de tactische shooter naar de huidige generatie moet brengen.

Ontwikkelaar van dienst is Slant Six Games, die met Confrontation meteen hun eerste consolegame op de markt brengen. Het zijn echter geen nieuwkomers binnen de SOCOM-franchise. Eind 2007 kwam dezelfde studio namelijk met SOCOM: U.S. Navy SEALs Tactical Strike voor de PSP op de proppen, een spel dat aardige kritieken kreeg van zowel de pers als spelers. Een perfect opstapje dus om rond hetzelfde thema een spel voor de PlayStation 3 te maken, of zo lijkt het toch.

SOCOM: Confrontation is zeker geen slechte game. Het neemt heel wat elementen uit het tweede – en meest geliefde - deel binnen de reeks over, maar voegt er vervolgens niet genoeg nieuwe ingrediŽnten aan toe om de serie een trapje hoger te brengen. Nog steeds is het zo dat je je als speler telkens aansluit bij ťťn van de twee kampen, om het vervolgens tegen andere spelers online op te nemen. In principe heb je hiermee alles wat Confrontation te bieden heeft in een notendop samengevat. Er is namelijk geen enkele manier om zonder een internetverbinding het spel te spelen. Alles wat je doet, doe je online.

1

Als we kijken naar de manier waarop de reeks geŽvolueerd is snappen we deze keuze wel. Zowat iedereen koopt SOCOM met in het achterhoofd het idee om lekker wat potjes online te knallen. Dat neemt echter niet weg dat Confrontation het eerste spel binnen de serie is die op de PlayStation 3 verschijnt, waardoor een groot deel van de kopers bestaat uit mensen die nog nooit eerder een SOCOM-game hebben gespeeld. Deze groep nieuwkomers krijgt geen enkele kans om alvorens ze het heetst van de strijd online betreden wat te oefenen in een singleplayer-campagne of wat computergestuurde bots neer te knallen. Dikke pech zul je misschien denken, maar uiteindelijk zorgt de afwezigheid van offline-mogelijkheden voor een minder leuke online-ervaring.

Momenteel zie je op de overigens aardig draaiende SOCOM-servers potjes plaatsvinden waarin veteranen met en tegen groentjes moeten strijden die compleet verloren lopen in het spel. Frustratie alom, en door de traditionele ondersteuning van een headset in de SOCOM-games krijg je die frustratie ook nog eens te horen. De enige manier waarop je te weten komt hoe de dingen eraan toe gaan is door een behulpzame medespeler te vinden en deze uitleg te vragen. Spijtig genoeg heeft niet elke soldaat even de tijd om een volledig spel uit de doeken te doen, wat de normaalste zaak van de wereld is.

2

Daarnaast helpt ook de manier waarop SOCOM is opgebouwd niet bepaald bij het verduidelijken van sommige functies, opties en spelmodi. Menu’s zijn slordig en vaak zit hetgeen je te weten wilt komen over wapens of uitrusting verstopt achter onnodig veel knoppen. Gelukkig is het wel een simpele klus om tussen alle spelers mensen van hetzelfde land te vinden, vrienden uit te nodigen en met elkaar te praten. Ook de degelijke clan support – zoals we dat kennen uit voorgaande delen - is te vinden in Confrontation met aardig wat mogelijkheden.