Sniper: Ghost Warrior

Geestdodend.

Het zijn de meest mysterieuze soldaten die je heden ten dage op het strijdveld hebt rondlopen: de scherpschutter. Ze schieten vanaf gigantische afstanden gaten in de hoofden van tegenstanders en zijn weer weg voordat je weet waar ze gelegen hebben. Maar vergis je niet, er gaat meer schuil achter die ghilly-suit. Het zijn mensen die goed zijn in wiskunde en rekening houden met de kleinste veranderingen in temperatuur en windsnelheid. Dit allemaal omdat het de baan van de kogel beďnvloedt. Helaas wordt dit ambacht in Sniper: Ghost Warrior volledig teniet gedaan.

De game begint zeer redelijk, zelfs goed. Je teammate loodst jou door een ruďne waar de vijand een flink aantal soldaten heeft gestationeerd. Soms moet je ze ontwijken, dan weer moet je ze een kopje kleiner maken terwijl je teamgenoot, de zogenaamde spotter, je tips geeft.

Je moet wel precies doen wat hij zegt, want wanneer je in de verkeerde struik dekking zoekt, dan zal de vijand je genadeloos afslachten, maar het begin van de game is goed genoeg om je geďnteresseerd te houden. Ook wanneer je op een rots ligt en je vanaf een paar honderd meter afstand iemand een kopje kleiner mag maken heb je het idee alsof je hier mogelijk met een verrassing te maken hebt. Wanneer je dat schot echter gelost hebt, is het voorbij. De magie van Sniper: Ghost Warrior verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

3

Na deze missie, en het grootste gedeelte van de game, zul je namelijk gewoon bezig zijn om een uitermate lineair pad te volgen waarbij je bewapend bent met een scherpschuttersgeweer, terwijl je meer hebt aan een gewoon machinegeweer, een pistool of zelfs granaten. Dus wat doe je? Inderdaad, je pakt de wapens van je vijanden op en gooit het geweer waar het eigenlijk allemaal om draait ergens de struiken in.

Op dat moment wordt Sniper: Ghost Warrior gewoon een actiegame. Dit doe je niet omdat het leuker is – in tegenstelling, een goede game waarin snipers centraal staan zou wel eens heel leuk kunnen zijn – maar omdat het spel anders onspeelbaar is. In een jungle een dorp met een tiental vijanden veiligstellen is niet te doen met een sniper.

Het probleem zit hem wat dat betreft ook wel in de kunstmatige intelligentie, die eigenlijk non-existent is. Soms zien ze je terwijl jij hen nog niet ziet en ze je eigenlijk nog niet eens kúnnen zien, terwijl je de keer erna zo ongeveer een picknick achter hun rug kan houden omdat ze je toch niet opmerken, hoeveel lawaai je ook maakt.

Frustrerend is dat ze uitermate vaak raak schieten, ook al richten ze helemaal niet op je. Je vijanden willen nog wel eens naar compleet andere kanten schieten dan die waar jij zit, maar toch zal je beeldscherm rood zien van het bloed dat je verliest. Het is zo erg dat ze soms zelfs de grond inschieten en je toch geraakt wordt.

Waarom ook niet? Het eerste kwartier van de game.

Sowieso is het technische gedeelte van Sniper: Ghost Warrior niet om over naar huis te schrijven. Wanneer je aan een kabel afdaalt van een rots zullen je voeten dezelfde animatie laten zien als wanneer je loopt. Je loopt dus door de lucht naar boven of naar beneden. Ook de framerate is erbarmelijk, en de Chrome 4-engine waarop het spel draait heeft de grootste moeite met de meest simpele taken.

De game verzandt na tien minuten dus al in een simpele actiegame waarin scherpschieten maar bar weinig gebruikt wordt. Wanneer je dan echter eenmaal aan de slag mag met de het inzoomende geweer, dan merk je wel dat het spel toch best behoorlijk kan zijn. Niet omdat de game goed is, maar omdat scherpschieten nu eenmaal leuk is. Je bent een jager, en je prooi bevindt zich enkele honderden meters verderop. Er wordt zelfs een klein beetje rekening gehouden met de afwijkingen van de kogels. In plaats van midden in je crosshair zal de kogel op een andere plaats komen, aangeduid met een rood bolletje. Dit maakt het allemaal niet moeilijker, maar het laat in ieder geval zien dat er over is nagedacht.

2

Deze momenten zijn helaas te schaars om Sniper: Ghost Warrior zelfs maar een 'redelijk' spel te noemen. Aangezien je het grootste gedeelte van de game gewoon bezig bent met het neerknallen van alles dat beweegt met pistolen en machinegeweren, is dit uiteindelijk niets anders dan een hele slechte shooter.

Ohja, er is ook nog een zeer slechte multiplayer waarin je allemaal uitgerust wordt met een snipergeweer. Leuk hoor, wanneer iedereen zich verstopt in het level en niemand op pad gaat, waardoor je maar bar weinig actie ziet. Als de ontwikkelaar een beetje moeite had gedaan was er mogelijk nog een leuke gamemodus uitgekomen, maar helaas pindakaas.

Is er een reden om Sniper: Ghost Warrior te kopen? Niet echt. Misschien de eerste vijf tot tien minuten van de game. Daarna hoop je al veel te snel dat die 'niet goed geld terug'-garantie nog geldig is.

3 / 10

Lees ons scorebeleid Sniper: Ghost Warrior Yarno Ritzen Geestdodend. 2010-08-11T13:00:00+02:00 3 10