Skate 3

Het complete skateboardpakket.

Geteste versie Xbox 360

Het puntje van mijn tong zwerft onrustig rondom mijn mond. Ik bereik een concentratieniveau waar de gemiddelde eindexamenkandidaat een vermogen voor zou betalen. Positioneren, afzetten, pushen, poppen, een soepele trey flip, maar net niet de beoogde grind. Vloeken, slokje bier, en nog een keer proberen. Het leven van een skater, ook virtueel, gaat niet over rozen.

De Skate-franchise staat bekend om haar hoge moeilijkheidsgraad. Godzijdank is er geen knieval gemaakt richting de casual gamers. De kenmerkende uitdaging is namelijk onlosmakelijk verbonden aan een van de sterkste punten van de serie; het realisme. In plaats daarvan heeft EA Black Box drie moeilijkheidsgraden ingevoerd. Op het middelste niveau speelt de game exact hetzelfde als de vorige twee delen. Bij easy is de game vergevingsgezinder, wat vooral inhoudt dat je gelijk op snelheid bent, elke trick twee meter hoog is, grinden een eitje is en vallen zeldzaam.

Skate 3 - EG doet Death Race

Hardcore is voor mannen met haar op hun lip, zoals het hilarische personage Coach Frank (My Name is Earl, iemand?) zou zeggen. Deze modus maakt Skate 3 zelfs voor de doorgewinterde speler een flinke uitdaging. Snelheid maken duurt langer, truukjes hoog uitvoeren is lastiger en vooral het grinden is behoorlijk wennen. Op de eerste twee moeilijkheidsgraden wordt je skater als het ware naar de rail toegezogen, maar op hardcore moet je exact de juiste aanloop nemen en je board precies op de rail of ledge plaatsen. Bij tijd en wijle frustrerend, en o zo verslavend en voldoenend.

Naast de moeilijkheidsgraden, zijn er ook in de opdrachten gradaties aangebracht; ownen en killen. Het eerste is over het algemeen zo gepiept, maar als je elke opdracht wil killen op de hoogste moeilijkheidsgraad, dien je van goede huize te komen. EA Black Box heeft het slim aangepakt; nieuwkomers worden rustig de game in geholpen, terwijl ook de fanatiekelingen genoeg te doen hebben. Toch zal Skate 3 een game voor skateboarders blijven en zal vooral de hoogste moeilijkheidsgraad gretig aftrek vinden.