Singstar Studio 100

Karaoke voor de allerkleinsten.

Af en toe slik je toch even als de nieuwste games arriveren op onze redactie. Op een koude morgen lag er namelijk een complete verrassing klaar: Singstar Studio 100. Aangezien ik bekend sta als de meest sociale binnen onze redactie (of de meest luidkeelse) werd ik stante pede voor de televisie geplaatst met een microfoon in mijn handen. “Ach, hoe kan dit mogelijk fout aflopen dacht ik nog” terwijl de eerste noten van Oya lélé door de boxen schalden.

Wel, fout nummer één was blijkbaar dat mijn schelle, goedlachse, bronstige stemvolume iets te diep was voor de vrolijke en luchtige deuntjes van de dames van K3. De scorebalk wist mij pijnlijk te vertellen dat ik nooit Josje ging kunnen vervangen, alweer een illusie armer.

Fout nummer twee, improviseren is enkel goed als je daarna een Youtube legende wordt. Toen bleek dat de dames toch van een ander muzikaal kaliber als mezelf geschapen waren, kon ik enkel maar de bonk erin zetten en er op mijzelf een feestje van maken. Op zijn Regi’s bespeelde ik het publiek en de fun was compleet toen ik in een creatieve bui de lyrics ging vervangen. 'Ik geef je een stiekeme zoen' en 'we doen het niet voor de poen' waren al aan elkaar gewaagd en de varianten op Oya lélé zelf gingen van seksistische grollen tot guitige verwijzingen naar BV’s en de oma. Het nummer kwam ten einde, ik kijk mak naar de score en zoek naar de optie om mijn versie op te slaan en te uploaden…en kom bedrogen uit.

Eén van de leukste aspecten aan Singstar was toch net dat je je eigen creaties en versies online kon delen, of met je vrienden. Vooral voor een game die de jonge generatie aanspreekt, je weet wel, die groep die opgroeit met PSN, Youtube, Iphones en sociale netwerkchips ingebakken in hun brein, zou net de functie aangeboden moeten worden om je nummers op te slaan. Het is een gemiste kans en hopelijk gaan toekomstige versies wel terug deze richting uit.

Nu goed, de gameplay zelf dan. Singstar Studio 100 brengt kant en klare karaokenummers van productiehuis Studio 100 naar het beeldscherm. Studio 100 is de beroemde producent van onder meer Samson en Gert, Kabouter Plop, Piet Piraat, K3 en heel wat jonge muzikanten die voornamelijk het jongerensegment van de markt willen bespelen. Dit lukt hen vrij goed, maar ze zijn niet het enige productiehuis in deze regio die goede artiesten in hun stal hebben staan. Iets meer variatie qua bands had de game zeker geen kwaad gedaan, maar dat ligt uiteraard niet aan Studio 100.

Er zijn 25 nummers in totaal met enkele extra medleys die de beste delen uit elk nummer door elkaar mixt. Toch krijgen we slechts zeven artiesten voorgeschoteld waardoor we na een korte tijd het gevoel hebben alles al gespeeld te hebben. Maar, dat is natuurlijk door de ogen van een hardcore game-addict gezien…Ik herinner me nog goed de Sony persconferentie op de Leipzig Games Convention één jaar geleden. Heel wat titels werden er voor het eerst aangekondigd: Heavy Rain, DC Universe Online en Singstar: Sing Along with Disney. Deze laatste trailer sprak mij zo hard aan dat ik amper kon wachten op de lancering, je zou immers de beste Disney songs kunnen meezingen. Alle mooie jeugdervaringen lagen terug voor me, de bekendste songs waar ik hele weekends naar kon luisteren zomaar binnen mijn bereik op één handige disc.

Dat is de mentaliteit waarmee je Singstar Studio 100 dient te benaderen, door de ogen van een kind dat is opgegroeid met deze nummers, ze doorheen zijn culturele omgang heeft ingekapseld in zijn bestaan. En de ogen van een kind zien deze titel helemaal anders, enkele songs zullen de aandacht trekken…De kleinsten zingen uren aan een stuk mee met Piet Piraat en Kabouter Plop, de volgende generatie schakelt al over naar Mega Mindy en K3. De hippe generatie die later wel eens trendsetters kunnen worden, opteren waarschijnlijk eerder voor Amika en Anubis terwijl de spelers die later een voorkeur kunnen wegdragen voor Brütal Legend zich nu aan de Samsonrock kunnen wagen. De Samsonrock die ikzelf in een ver verleden zelfs heb gecoverd voor een wedstrijd, zo dicht bij het hart is deze titel.

De video’s en achtergrondbeelden zijn allemaal goed verzorgd, weggeplukt uit officiële videoclips en zaalshows. Het geluid is van uitmuntende kwaliteit, enkel is het vrij moeilijk om de juiste toonaard te evenaren bij de vele K3 songs, mannelijke discriminatie heet dat dan. Ook heel wat competitieve gamemodes zoals pass the mic en duel maken terug hun opwachting. Ideaal voor de meerwaardezoekers onder de kleinsten.

Eigenlijk moet je niet nadenken om deze titel in huis te halen als je kinderen hebt. Singstar Studio 100 biedt een uitmuntende mix aan van leuke nummers en kindvriendelijke artiesten. Heb je bambino’s in huis, dan kunnen ze hele namiddagen gezellig meezingen op de tonen van hun favoriete helden. Voor jongvolwassenen is deze titel al iets minder aan te raden. Toch hopen we dat de ontwikkelaars ook naar de toekomst kijken en met de volgende Singstar K3 niet enkel een reproductie maken van de songs. Singstar biedt net een meerwaarde aan oude nummers via de verschillende modes en de recordings die je (soms) kan maken. Wanneer dit aspect primeert bij de ontwikkeling, twijfel ik er niet aan dat games voor kinderen een nieuwe impuls zullen krijgen.

8 / 10

SingStar Studio 100

PS2