Shattered Horizon

Zweverig.

Geteste versie PC

Als je in de jaren ’60 of ’70 leefde, dan was je toekomstbeeld vrij eenvoudig. Rond het jaar 2000 zou de mensheid zich goed en wel in de ruimte bevinden, de maan gekoloniseerd hebben, en zouden we hier op aarde rondreizen in vliegende auto’s en treinen op monorails. Nu we eenmaal een decennium in de jaren ’00 zitten, blijkt dit toekomstbeeld wel erg optimistisch geweest te zijn. Pas nu, na vele technologische ontwikkelingen, kunnen we ons een veel beter beeld vormen van de toekomst.

De multiplayer-only shooter Shattered Horizons van de benchmark-guru’s van Futuremark, doet hierbij ook een duit in het zakje. Veertig jaar na nu is de maan dan toch gekoloniseerd, en grote corporaties zwaaien de scepter. Door een catastrofale mijnramp op de maan wordt een groot deel van het ruimtelichaam de ruimte in geslingerd. Al deze rotsblokken raken in een baan rondom de aarde. Een conflict ontstaat tussen de aardse ISA en de op de maan gevestigde MMC. Tijd om een robbertje te vechten in de ruimte.

Het grote unieke aspect aan Shattered Horizons is dat je constant zonder aanwezige zwaartekracht het gevecht aan gaat. Je zweeft in de ruimte rondom verschillende objecten, de maps van de game. Dit betekent dat je vijanden vanuit iedere mogelijke hoek kunt belagen, en zij jou ook. Meer dan in welke game dan ook, moet je echt alles in de gaten blijven houden. Dit vergt zeker in het begin de nodige gewenning en je hebt wel even wat oefening nodig om er in te komen. Aanvankelijk zul je regelmatig vanuit allerlei hoeken neergeschoten worden zonder dat je er iets aan kunt doen. Ben je niet echt een doorzetter, dan zul je op zo’n moment de game al snel aan de kant leggen. Toch jammer, want Shattered Horizon is zeker een leuke multiplayer game.

Je hebt drie verschillende gamemodi tot je beschikking. Eigenlijk zijn dit allemaal redelijk doorsnee modi zoals je ze al eens in andere shooters gezien hebt. Skirmish is hetzelfde als Team Deathmatch, Battle is vergelijkbaar met Domination waarbij je zoveel mogelijk gebieden moet veroveren en verdedigen, en in Assault moet je enkele punten in volgorde verdedigen of aanvallen totdat de tijd voorbij is. Ook qua schietgerei doet de game weinig uitzonderlijks. Je hebt namelijk maar één wapen, een assault rifle.

1

Echter, binnen de context van deze game werkt deze eenvoudige opzet uitstekend. De assault rifle is erg flexibel. Zo kun je zowel van dichtbij als op grote afstand vijanden neer schieten. Als je wilt snipen met de scope, is het wel sterk aan te raden om eerst ergens op de grond te gaan staan, want anders is je terugslag enorm groot en kun je niet echt nauwkeurig richten. De assault rifle heeft dan wel weer een oneindige hoeveelheid kogels, hoewel je zeker zult moeten reloaden.

Naast de standaard kogels, kun je ook speciale granaten met de rifle afvuren. De EMP granaten schakelen tijdelijk de ruimtepakken van je tegenstander uit, waardoor ze even niet meer goed kunnen bewegen en geen visuele feedback meer ontvangen. Met de ICE granaten werp je een wolk op waarin je jezelf kunt verstoppen of de vijand kunt desoriënteren. De MPR granaten ten slotte, blazen vijanden de ruimte in. Erg handig om vijanden uit beschutting te drijven, of wat afstand te creëeren voor jezelf.

Met deze simpele wapenopzet is iedereen gelijkwaardig en beschikt elke speler over dezelfde tactieken en mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat de game erg gebalanceerd en gefocust aan voelt. Online potjes zijn daarom vaak erg spannend en onvoorspelbaar. Bovendien kun je met de beperkte opties die je tot je beschikking hebt, toch behoorlijk veel tactieken toe passen. Ook mede dankzij de ongezien grote bewegingsvrijheid heb je enorm veel benaderingsopties. Vooral in de Assault en Battle modi pakt dit erg goed uit.