Shatter

Shatterend.

Wie had gedacht dat het oude spelconcept van Arkanoid en Breakout tegenwoordig nog spannend zou kunnen zijn? Leuk blijft het altijd, maar kan een game die daarop gebaseerd is nog wel écht uitdagend zijn? Het antwoord is simpel: Ja. We hebben het hier over Shatter. De game is al een tijdje uit op de PlayStation 3, maar is nu ook verkrijgbaar voor de pc.

Het is eigenlijk vreemd dat er zo weinig gedaan wordt met het simpele maar briljante principe van Arkanoid en Breakout. Vooral nu physics meer dan ooit tot in de kleinste puntjes kunnen worden berekend zou het eigenlijk weer heel interessant moeten worden om een balletje door een level te laten stuiteren om steentjes weg te schieten. Helaas was dat eigenlijk niet of nauwelijks het geval, totdat dus Shatter ten tonele verscheen.

De grootste innovatie aan Shatter is waarschijnlijk het feit dat je plankje ook werkt als stofzuiger en -blazer. Door een knopje in te duwen zal hij alles en iedereen – en daarmee bedoelen we ook écht alles en iedereen – naar zich toe zuigen. We hebben het hier dus niet alleen over de bal of power-ups, maar zelfs de blokjes die je weg moet schieten.

1

Dit is al meteen een belangrijk nieuw element in dit 'genre' (mogen we het zo noemen?), aangezien dit tot nu toe niet of nauwelijks toegepast is op de juiste manier. Shatter doet dit wel, en dat resulteert in een uitstekende game.

Zo kun je met de stofzuiger ook scherven van de kapotte blokjes naar je toe zuigen. Dit zijn niet alleen punten, maar vullen ook een klein metertje waarmee je na een tijdje een zogenaamde shardstorm kan afvuren. Geen shitstorm, maar een shardstorm.

Dit is een soort superkrachtige laser die een flink aantal blokjes in één keer naar de verdoemenis helpt zodat je niet honderd keer dat balletje heen en weer hoeft te stuiteren. Daarnaast kun je met een volle meter een soort schildje aanzetten waarmee je je plankje beschermt tegen vallende blokjes.

Nu denk je misschien 'verlies ik ook al een leven als ik geraakt word door een blokje?'. Nee, maar wanneer je aangetikt wordt zal je plankje een tijdje niet te besturen zijn waardoor je de bal wel verdomd vaak zal missen. Vooral in de latere levels wordt het heel belangrijk om het schild te gebruiken zodat je je plankje veilig kan houden.

Belangrijk is ook dat de vorm van de levels ook elke keer weer verschilt. Niks geen saai vierkant of rechthoekig level waarin alleen de volgorde van blokjes anders is. Nee, je komt vanalles tegen in de tien werelden die je rond zult reizen. Er zit namelijk een klein verhaal in Shatter – waar het over gaat doet er niet of nauwelijks toe eigenlijk. Het gaat erom dat je tien werelden met een groot aantal uitdagende levels voorgeschoteld krijgt, die allemaal heerlijk wegspelen.

De power-ups die in de levels verdeeld zijn, komen je vaak aanwaaien. Het is misschien maar een klein aantal verschillende mogelijke power-ups, maar ze zijn wel veel aanwezig. Ook extra levens zul je in overvloed tegenkomen in Shatter, maar dit heeft een reden. Je kan namelijk ervoor kiezen om twee upgrades voor de ballen te kiezen. De één snijdt als een warm mes door boter heen wanneer hij blokjes raakt en de ander maakt het een stuk makkelijker om met behulp van de stofzuiger een richting te geven aan het ronde object.

De trailer van Shatter

Sowieso is dat iets dat altijd centraal staat bij Shatter; controle. Op elk punt in het spel heb je de volledige controle over de bal en het plankje. De besturing voelt zo precies aan dat het gewoon een genot is om dit spel te spelen.

Een andere reden om ongetwijfeld een aankoop te overwegen is de uitstekende soundtrack. De WipEout-games krijgen vaak veel complimenten vanwege de uitstekende muziek die in de game te horen is, maar Shatter verdient ook ongetwijfeld een lintje hiervoor. Het is allemaal lekker jaren '80, lekker retro, maar op de één of andere manier klinkt het niet verouderd.

Hebben we nog minpunten? Ja hoor, twee eigenlijk. Ten eerste is het spel eigenlijk wat kort. Toegegeven, het is niet al te duur dus het is logisch dat je hier geen vijftien uur mee bezig zal zijn. Maar het had allemaal eigenlijk wel iets langer mogen zijn dan de lengte die het nu is, vooral omdat het spel niet supermoeilijk is.

Als tweede minpunt moeten we het scoringssysteem noemen. Dit is een spel bij uitstek waarbij je voor zoveel mogelijk punten wil gaan om je vrienden te kunnen laten zien dat je beter bent. Denk aan Geometry Wars, denk aan Audiosurf; allemaal spellen die vooral gedreven werden door hun leaderboards. Bij Shatter is dit iets minder het geval, omdat het scoringssysteem iets minder uitdagend aanvoelt.

Desalniettemin hebben we hier te maken met een pareltje. Het is een unieke en vernieuwende blik op één van de oudste gameconcepten. Toch weet ontwikkelaar Sidhe er een meer dan uitstekende game uit te poepen. Ben je ook maar een beetje into Breakout of Arkanoid dan mag je Shatter niet laten liggen, zeker niet voor deze prijs.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Shatter Yarno Ritzen Shatterend. 2010-03-30T01:00:00+02:00 8 10