Shadow Complex

Nieuwe standaard voor XBLA-games.

Toen Cliff Bleszinsky bij Microsoft tijdens haar persconferentie afgelopen E3 op het podium verscheen, verwachtte iedereen het nieuwe grootse project van Epic. Niets leek minder waar, want Cliffy kondigde een project voor Xbox Live Arcade aan genaamd Shadow Complex. Het spel is sinds woensdag te koop op Xbox Live,\en we moeten onszelf ongelijk geven; Shadow Complex is wel groots en vooral enorm leuk.

Het spel is een 2D-game in de sfeer van Metroid Prime en Castlevania, maar dan in een mooie 3D-omgeving. Je speelt als een doorsnee dude die denkt met een meisje een avontuurlijke dag te beleven door te klimmen, klauteren en andere dingen te doen in het bos. Helaas wordt je meisje al snel ontvoerd door onbekende personen, en kom jij in een gigantisch complex terecht waar bad guys plannen maken om Amerika over te nemen.

Je start als een goed getraind persoon die prima met een pistool overweg kan, maar verder geen bijzondere mogelijkheden heeft. Daarom moet je aan het begin nog voorzichtig zijn met je acties. Vijanden schieten je zonder pardon neer, turrets hangen overal, cameraís volgen je en voor je het weet sta je oog in oog met een gigantische mech. Net als in de Metroid-games kan je personage gelukkig beetje bij beetje uitgebouwd worden met nieuwe mogelijkheden en andere wapens, zodat je nieuwe gebieden kunt betreden en je vijanden makkelijker kunt neerhalen.

1

Leuk is dat als je nog zwak bent, je wel creatieve mogelijkheden voorgeschoteld krijgt om met je tegenstanders af te rekenen. Bijvoorbeeld het kapotschieten van een elektriciteitskabel zodat iemand geŽlektrocuteerd wordt. Het neerschieten van een robotje, zodat deze ontploft naast een vijand, of het gooien van een granaat in een buis zodat deze er aan de andere kan weer uitfloept en de vijand verrast.

Naast je standaard schietgerij zijn er bijzondere wapens die je tijdens het spelen moet verzamelen. Met die wapens kun je verschillende deuren openen of andere wegen vrij maken. Zo kom je tijdens het hele spel rode deuren tegen die je alleen met raketten kunt vernietigen. Pas vlak voor het eind krijg je deze raketten in handen en plots kun je door het hele complex heel nieuwe gebieden bereiken.

En daar houdt het niet op, want je personage vindt in het complex ook telkens manieren om zichzelf mobieler te maken. Bijvoorbeeld het doen van een extra sprong, of de mogelijkheid om onder water te ademen. En pas laat in het spel het gebruik van een hookshot. Dit zijn zulke gameplayveranderende elementen, dat het spel constant fris en verrassend blijft.

2

Net als de Castlevania-games doe je ook ervaring op in het spel, maar dit gaat redelijk onopgemerkt totdat je plots in beeld krijgt dat je een level omhoog bent gegaan en er iets aan je verbeterd is. Ook zijn er tal van items in het complex te vinden die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer granaten of andere wapens kunt dragen of je aantal levenspunten een boost geven. Heb je uiteindelijk alle wapens, alle upgrades voor je pak en kun je genoeg raketten dragen, dan ben je een ontstopbaar krachtig wapen geworden waarmee jij alleen de wereld kan redden.

Het spel laat aardig wat vervelende standaard game-elementen voor wat ze zijn, omdat deze de spelervaring vertragen of gewoonweg vervelend maken. Zo hebben je standaard wapens bijvoorbeeld ongelimiteerde kogels, al zijn er wel nog steedsd gelimiteerde kogelkamers. Je kunt zo ver vallen als je wil zonder dat het levenspunten kost. En je hoeft geen voorwerpen te scannen, want ze kleuren gewoon op door er met je zaklamp op te schijnen.

3

Het spel is ongetwijfeld een van de mooiste, zo niet de mooiste game op XBLA tot nu toe. Vooral de stukken waarin je onder water zwemt of buiten tussen de bomen door je ding doet is het een feest voor het oog. Bijvoorbeeld het moment waarop je een stuk van het complex onder water moet zetten, en terugzwemmen langs de plekken waar je al geweest was. Daar drijven plots de lijken en allerlei andere voorwerpen rond in een spookachtige sfeer met zeer bijpassende muziek. Dat zijn mooie momenten. Er zijn wel zo hier en dan wat framerate-probleempjes, maar niets om je druk over te maken.

Shadow Complex laat zich soepel besturen, met de linkerstick voor de beweging en de rechter om mee te richten. Hoewel de omgeving in 3D is gebouwd, en je vijanden ook in alle richtingen hun ding doen, blijf jij altijd vooruit, achteruit, omhoog en omlaag bewegen. Dit zorgt voor een overzichtelijke ervaring in een redelijk ingewikkelde map. En omdat je jezelf kunt laten helpen door in de map met een lijn aan te geven wat je moet doen, blijft de vaart er lekker in zitten.

Shadow Complex gaat voor 1200 Microsoft Points de Marketplace uit, en het is dat geld meer dan waard. Het is een spel met een enorme kwaliteit dat tot in de puntjes is verzorgd, en bovenal is het ontzettend leuk om te spelen. Met deze titel is er een nieuwe standaard voor XBLA-games neergezet.

9 / 10

Lees ons scorebeleid Shadow Complex Erwin Vogelaar Nieuwe standaard voor XBLA-games. 2009-08-21T09:40:00+02:00 9 10