Serious Sam HD: The First Encounter

Minder serieus dan de titel doet vermoeden.

Geteste versie PC

Schieten, rennen en springen tot je erbij neer valt. Tegenwoordig kom je dat niet meer zoveel tegen in first person shooters. Het is allemaal veel tactischer, je kunt niet constant lopen rondspringen, je moet gebruik maken van cover, rekening houden met een reload, je kunt maar een beperkt aantal wapens meenemen, en je moet slim gebruik maken van granaten. Hoe anders was dit nog zo’n slordige tien jaar geleden. Een simpelere tijd, toen je nog een twintigtal wapens rond kon zeulen en je nog niet zoveel hoefde na te denken over situaties. Het ging puur om de actie, om je reactiesnelheid en je nauwkeurigheid.

Ergens rond de komst van het afgelopen decennium begon dit steeds meer te veranderen. De first person shooter werd zogezegd ‘volwassen’ en distantieerde zich steeds meer van z’n arcade roots zoals die door games als Doom, Quake, Unreal en Duke Nukem geplant waren. Destijds was Serious Sam een soort protest tegen deze beweging. Toen al een teruggreep naar shooters van weleer. Vele lompe wapens, hordes aan niet al te snuggere vijanden, en een razendsnelle bediening vierden hoogtij.

2

Destijds was Serious Sam al behoorlijk verfrissend tussen die steeds complexer wordende schietspellen. De rechttoe rechtaan benadering smaakte naar meer. Nu vele jaren later keert de eerste helft van Serious Sam, The First Encounter, terug in een hip HD-jasje. Nog meer dan destijds voelt deze game enorm verfrissend aan. Een heerlijke terugworp naar hoe simpel het allemaal ooit was, en hoe enorm leuk die simpelheid toch kan zijn.

Hoewel je Serious Sam allesomvattend kunt omschrijven als een verstand-op-nul game, betekent dit zeker niet dat je geen vaardigheid nodig hebt om je levend een baan door de hordes aan monsters te schieten. Op momenten stormen er zo belachelijk veel creaturen op je af, dat je je wellicht wat verroeste ‘circle strafing’ technieken weer uit de mottenballen zult moeten trekken om er heelhuids doorheen te komen. Ben je niet snel en accuraat met je bewegingen en aanvallen, dan ben je al snel ter dode opgeschreven.

In veel opzichten doet Serious Sam denken aan Left 4 Dead. In die toch zeer recente games, word je eveneens belaagd door hordes vijanden, en in beide games gebeurt dat altijd op de meest onverwachte momenten en uit de meest verrassende hoeken en gaten. Toch is Serious Sam verder behoorlijk anders. De wapens zijn compleet over the top en je kunt ze echt allemaal tegelijkertijd meenemen. Echt tot de verbeeldingen spreken ze niet, maar omdat je zo enorm veel kogels mee kunt zeulen, eigenlijk niet hoeft te reloaden, en je er ongezien zo enorm veel destructie mee teweeg kunt brengen, voelt het toch fris aan.

Deze HD uitvoering van Serious Sam is zeer geslaagd te noemen. Men heeft de graphics een facelift gegeven, waardoor de game weer prima mee kan in deze tijd. Niet dat je Serious Sam een grafische parel kunt noemen, daar is het bewust infantiele en volledig onsamenhangende design van de vijanden ook niet naar. Evenmin als de compleet statische en nogal kunstmatig ogende levels waar je doorheen struint. Het zorgt er echter voor dat je met vrij groot gemak als een ware dolleman met grote snelheid en souplesse door de doolhoven navigeert.

1

Serious Sam is een game die zichzelf totaal niet serieus neemt, en die charme is in deze HD-versie dubbel en dwars intact gebleven. De vele idiote vijanden die iedere wet der logica ontstijgen, de compleet onrealistische wapens, het flinterdunne verhaallijntje wat puur dient als eenvoudig motief om zoveel mogelijk monsters over de kling te jagen, de enorm flauwe one-liners van Sam zelf, en de verwoede poging van de game om aan iedere vijand en locatie nog een serieus stukje achtergrondinformatie te verbinden, maken dit tot een ontzettend geslaagde ode aan de oude FPS klassiekers.

Naast de niet erg lange, maar zeker vermakelijke singleplayer, biedt Serious Sam ook een multiplayer en coöp modus. Deze kun je zelfs tot maximaal zestien spelers inrichten, waarna het natuurlijk al helemaal in chaos uitmondt. En zoals het een zichzelfrespecterende remake betaamt, zijn er ook achievements toegevoegd. Kortom, Serious Sam HD: The First Encounter is een volwaardig stukje old-skool FPS-plezier waar we af en toe toch wel eens naar snakken. Het is een heerlijke frisse wind in een genre waarin de games steeds meer op elkaar beginnen te lijken.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Serious Sam HD: The First Encounter Ronn Perdok Minder serieus dan de titel doet vermoeden. 2009-12-08T22:30:00+01:00 8 10