Serious Sam HD: The First Encounter

Vuurwerk?

Vroeger waren de hoofdpersonen in shooters nog echte helden. Duke Nukem was een held met zeer 'poëtische' opmerkingen, in Doom speelde je als een naamloze marinier die buitenaards tuig naar de eeuwige ufo-velden knalde en in Wolfenstein was je B.J. Blazkowicz die de nazi's een lesje ging leren. Tegenwoordig hebben we dat soort échte mannen niet meer. Geen verbanddoosje meer dat je magisch heelt, maar zielig in een hoekje kruipen en tien seconde wachten tot de boze mannen weg zijn. Er gloort echter hoop, want Serious Sam is terug van weggeweest.

Natuurlijk is Sam nooit écht weggeweest. Zo kwam hij onlangs nog voor in de HD-versie van The First Encounter op de pc. Dezelfde game is nu uit op Xbox Live, en dat vroeg natuurlijk om een uitgebreide testsessie.

De game is op zich precies hetzelfde gebleven als de remake die pas geleden op de pc uitkwam. Nog steeds bevat het spel de geüpgradete graphics die we ook op de pc al zagen. Natuurlijk is het grote verschil met de pc de manier waarop je het spel bestuurt. Geen muis en toetsenbord, maar een lompe controller.

3

En dat vormt toch wel een probleempje in het geval van Serious Sam. Tegenwoordig zijn de meeste shooters gebaseerd op het principe dat je dekking moet zoeken en dat je vijanden dat ook doen. Kunstmatige intelligentie schijnt dat te heten. In Serious Sam doen ze daar niet aan, tenzij het intelligent is om met tientallen vijanden tegelijk op Sam af te rennen. Ach, het werkte in de Eerste Wereldoorlog, waarom hier niet?

En het werkt inderdaad, want meer dan eens zal Sam het onderspit delven tegen de enorme aantallen vijanden die uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen. Het probleem zit hem namelijk in het feit dat Serious Sam een spel is dat om snelheid en precisie vraagt. Het missen van een paar schoten kan betekenen dat je je leven vergooit. Alhoewel er een soort van aim assist in het spel zit die de crosshair weer snel naar het midden van het scherm brengt, is het gebrek aan precisie gewoon echt een probleem in deze consoleversie.

De eerste paar levels zijn makkelijk, maar zodra je iets verder komt merk je gewoon dat je niet snel genoeg kan reageren en richten om het de vijanden moeilijk te maken. Natuurlijk kun je blijven strafen tot je een ons weegt, maar op een gegeven moment lopen de vijanden zo snel op dat ook dat niet meer helpt.

Wat wel goed gedaan is, is dat het spel een quicksave-knop heeft. Iedereen die ooit Serious Sam heeft gedaan zal zich herinneren hoe vaak deze knop gebruikt dient te worden, en het is dan ook fijn dat je met een druk op de knop je voortgang kan opslaan.

2

Briljant is natuurlijk ook de coöp-modus in de game. Serious Sam is een spel dat gemaakt lijkt voor een multiplayersessie met een vriend, en Xbox Live biedt hiermee de perfecte oplossing.

Grafisch gezien is het spel er natuurlijk op vooruit gegaan in vergelijking met het origineel. Het ziet er echter hetzelfde uit als Serious Sam op de pc, wat natuurlijk nog altijd beter is dan de graphics van een jaar of wat geleden. Verwacht geen schitterend spektakelstuk, maar duidelijk opgepoetste graphics die de tand des tijds redelijk doorstaan hebben.

Serious Sam op de Xbox 360 laat waarschijnlijk iedereen achter met gemengde gevoelens. Toegegeven, het is een goede overzetting naar de console, maar toch heb je dat gevoel in het achterhoofd dat deze game gewoon niet op een console thuishoort. Er zijn genoeg shooters die zeer succesvol en zeer goed te spelen zijn op consoles, maar Serious Sam is gewoon een franchise die hier niet thuis lijkt te horen. Het blijft echter wel zo dat het spel zélf gewoon uitstekend is, en dat haalt het allemaal net een puntje omhoog. Heb je de beschikking over een pc die de HD-versie ook aankan, koop die dan maar gewoon.

6 / 10

Lees ons scorebeleid Serious Sam HD: The First Encounter Yarno Ritzen Vuurwerk? 2010-01-27T00:00:00+01:00 6 10