Saints Row 2

Een ondermaatse poort van een goede game.

Het komt regelmatig voor dat een game twee maal gerecenseerd wordt. Een recensie voor de consoles en een andere voor de pc-versie. Het lijkt misschien niet zo nuttig, maar er zitten vaak grote verschillen tussen de spelervaring op een console en op de pc. Ook bij Saints Row 2 is dit het geval. Hoewel het om een directe port gaat is er van het origineel helaas nog weinig over. Voordat je verder leest wil ik daarom ook eerst dat je even helemaal aan het einde van deze review de eindscore bekijkt. Het is een symbolische score, bedoeld als signaal. In de eerste plaats naar de ontwikkelaars die eenvoudig geld proberen te slaan uit een regelrechte port. Maar ook naar ons pc-gamers, om op te staan en niet langer dit soort wanproducten te tolereren.

Als recensenten hebben we het meestal over de inhoud van een spel. Over de mooie ervaringen, over de vette moves en over de prachtige landschappen. Zijdelings gaat het over technische zaken, hoe het allemaal werkt en of de knoppenindeling goed is. In deze recensie wil ik het omdraaien. We gaan het minder over de inhoud van Saints Row 2 hebben, maar juist meer over de technische mankementen die het allemaal zo onaangenaam maken. Voor nu is het genoeg om te zeggen dat het een over-the-top GTA-kloon is. Als je geïnteresseerd bent naar de verdere inhoud verwijzen we je door naar de beoordeling van Philip die de consoleversie van Saints Row 2 heeft gespeeld (welke overigens wel een aanrader is).

1

Wat duidelijk moet zijn is dat we te maken hebben met een directe port van Saints Row 2 naar de pc. En met direct bedoelen we ook 1-op-1 hetzelfde. De makers hebben totaal geen moeite gedaan om het überhaupt ook maar een beetje op een pc-game te laten lijken. Vanaf het opstartscherm is het dan ook al niet meer mogelijk om met de muis te werken. De cursor lijkt volledig van de aardbodem verdwenen en de speler is genoodzaakt alles met de pijltjestoetsen te bedienen. Ook in het spel zien we niets terug van een UI voor de pc en komt zelfs het analoge pookje van de Xbox 360 tevoorschijn als je een wapen wilt selecteren. Jammer, maar inderdaad, niet onoverkomelijk als de rest van het spel wel goed in elkaar steekt.

Zodra we het spel hebben opgestart belanden we echter bij het volgende probleem, namelijk het soepele spelverloop. In eerste instantie lijkt er weinig aan de hand. Het aanmaken van je personage gaat beduidend eenvoudig en alles lijkt goed te verlopen. Ook de tutorial waarin je van het gevangeniseiland af moet vluchten loopt eigenlijk best vlekkeloos, geen enkele reden om te vermoeden dat het in de eigenlijke spelwereld volledig mis zal gaan. Want zodra je aan wal komt valt de framerate opeens drastisch omlaag en is het spel vanaf dat moment praktisch onspeelbaar. Dit is vooral frustrerend tijdens de intense vuurgevechten waarbij het maar niet lukt om de crosshair op de vijand te krijgen. Maar ook wanneer je in een auto rijdt voelt het alsof je in een onbestuurbaar object bent beland. Je auto glijdt zonder enige controle door de straten waardoor missies met voertuigen frustrerend en soms zelfs onmogelijk zijn. De ronduit belabberde uitwerking van muis (de rechteranaloge stick) en keyboardcontrole (de rest van de knoppen) helpt hier ook niet echt tegen.

2

De talloze bugs en de inhoudelijke mankementen waar we het in de consolereview al over hadden zijn tevens niet weg. De ontwikkelaars hebben er in deze versie werkelijk niets aan gedaan iets van deze problemen te verhelpen. Het is een liefdeloos overgezet spel geproduceerd om wat extra centjes te kunnen verdienen. Dat Saints Row 2 een leuke game kan zijn verdwijnt hierdoor volledig naar de achtergrond. Het heeft wat mij betreft dan ook geen nut hier meer woorden aan vuil te maken. Het spel werkt simpelweg niet op de pc en enige vorm van vermaak is hierdoor weggehaald. In eerste instantie moet een game gewoon speelbaar zijn, als dat al niet het geval is dan blijft er weinig over om te bespreken.

Het blijft voor ons echter onbegrijpelijk waarom de pc-gamer dermate wordt verwaarloosd. Zijn we een vergeten volk, een paria in de gamewereld of gewoon niet luid genoeg? We gaan niet beweren dat er alleen maar slechte games uitkomen op de pc, want dat is niet waar. De multiplatform games kennen echter een treurige geschiedenis, veelal spellen die gewoon niet op het pc-platform hadden mogen verschijnen. Wat mij betreft mag het signaal naar de ontwikkelaars daarom nog veel duidelijker dan het nu is. Niet in de vorm van uiterst genuanceerde recensies waarin nog een hoop wordt goed gepraat. Maar in de vorm van keiharde onvoldoendes waarin het product snoeihard wordt afgemaakt en afgeraden. Saints Row 2 voor de pc is zo’n spel, waardeloos en pure geldverspilling.

1 / 10

Lees ons scorebeleid Saints Row 2 Thom Stokkel Een ondermaatse poort van een goede game. 2009-02-25T15:33:00+01:00 1 10