Rock Revolution

Laat die revolutie maar lekker zitten.

Geteste versie Xbox 360

De afgelopen jaren zijn we gigantisch verwend met steeds weer goede delen in de Guitar Hero- en Rock Band-franchises. Wanneer je als reviewer alle delen hoge punten moet toedelen begin je soms wel eens aan jezelf te twijfelen. Is dit wel echt zo goed, zijn de punten niet te hoog? Deze gedachtes suizen door je hoofd tot het moment dat je een mindere game tegenkomt. Konami wil namelijk meeliften op de hype van Guitar Hero en Rock Band en komt dan ook met een eigen spel, genaamd Rock Revolution.

Het principe van Rock Revolution is in de meeste opzichten hetzelfde als dat van de twee ándere games, al bevat het spel wel een paar veranderingen. Zo zul je bijvoorbeeld niet alleen de liedjes spelen, maar moeten er ook bepaalde opdrachten gehaald worden. Denk hierbij aan het uit het hoofd leren van een kort stukje en dit daarna blind naspelen. Dat lees je goed, geen gekleurde nootjes op je scherm die je aangeven wat je wanneer moet spelen. Nee, je moet het uit het hoofd doen.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld nog mogelijkheden om drie liedjes direct achter elkaar te spelen zonder een pauze ertussen of het niet spelen van 'giftige noten'. Speel je hier een bepaald aantal van die noten wel, dan ben je af en zul je overnieuw moeten beginnen.

1

Het idee is erg leuk, dat moet gezegd worden. Het biedt een nieuwe kijk op de manier van spelen die al sinds het originele Guitar Hero eigenlijk hetzelfde is. Het is een welkome afwisseling die we alleen maar kunnen toejuichen.

Helaas is dat zo ongeveer het enige wat er toe te juichen valt aan Rock Revolution. De playlist van het spel is degelijk, maar weet nergens uit te blinken. Ja, er zitten wel een paar echt goede liedjes tussen, maar die zijn in de meeste gevallen ook al te vinden in Guitar Hero of Rock Band. Nu denk je misschien: ja, maar toch wil ik Rock Revolution hebben want die nieuwe modi klinken leuk. Dat is misschien ook wel zo, maar de uitvoering is een stuk minder.

Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat de manier waarop de noten op je tv weergegeven worden veranderd is. Waar in de bekende spellen de noten op een gitaarhals vanuit de verte op je afkomen in semi-3D is het bij Rock Revolution helemaal in 2D. Je ziet de gitaarhals recht boven en niet schuin van boven zoals bij Guitar Hero en Rock Band. Dit lijkt misschien een kleine verandering, maar hierdoor is het wel zo dat je noten veel minder snel aan ziet komen, wat vooral op de hogere moeilijkheidsgraden behoorlijk irritant kan zijn.

Ook lijken niet alle noten helemaal goed geregistreerd te worden door het spel, zelfs niet met een oudere gitaar. Wanneer je veel snelle noten speelt zal het spel ze niet allemaal aantikken, zelfs wanneer je helemaal zeker bent dat je hem goed speelde. Daarnaast zijn ook de hammer-ons en pull-offs bijna niet te raken. Bij een spel als Rock Band zijn deze lastiger om te raken om de moeilijkheidsgraad omhoog te krikken, bij Rock Revolution is het gewoon een kwestie van slecht speldesign waarom het zo moeilijk is.

2

Een ander minpunt bij Rock Revolution is het gebruik van je speciale krachten, beter bekend als 'Star Power'. Eigenlijk heb je nooit een idee hoe je deze oplaadt en wanneer je hem kunt gebruiken. Wanneer hij dan eindelijk toch ten tonele komt is hij binnen een paar seconde over en heb je niet echt het idee dat het veel geholpen heeft qua punten.

Minder belangrijk bij dit soort spellen zijn de graphics, maar ook hier zijn we helemaal niet tevreden over. Houterig bewegende personages, gekke bewegingen en veel herhalende moves. Nee, ook hier blinkt Rock Revolution niet in uit. Het spel bevat ook een eigen studio, zoals dat eveneens in Guitar Hero: World Tour het geval was. Ook hier kunnen we kort maar krachtig zijn: het is zwaar ondermaats. Het aantal mogelijkheden in de studio van World Tour is vele malen groter en biedt veel meer verscheidenheid dan datgene wat in Rock Revolution aangeboden wordt.

Wat jammer is, is dat we de instrumenten niet hebben kunnen uitproberen. Konami heeft ons namelijk alleen het spel toegestuurd zonder de gitaar en drums. Wat we echter vernomen hebben van andere mensen is dat ook deze niet om over naar te huis te schrijven zijn. Echter, zolang we deze niet zelf uitgeprobeerd hebben zullen we er geen oordeel over vellen.

Is er een reden om Rock Revolution te kopen? Eigenlijk niet. De gameplay is zwaar minderwaardig wanneer hij vergeleken wordt met Guitar Hero en Rock Band, de tracklist is degelijk maar niet beter dan de twee grote broertjes en het geheel voelt gewoon niet goed aan. Zelfs de leuke ideetjes die zijn toegevoegd aan de manier waarop je een liedje speelt weet hier geen afbreuk aan te doen. Nee, laat dit spel maar lekker liggen.

4 / 10

Lees ons scorebeleid Rock Revolution Yarno Ritzen Laat die revolutie maar lekker zitten. 2009-04-30T17:53:00+02:00 4 10