Rise of the Argonauts

Op zoek naar het Gulden Vlies.

De Oude Grieken waren goed in verhalen vertellen en daarbij stond de tragedie het hoogst in het vaandel. Een belangrijk aspect binnen deze verhalen was het tragische lot waarmee vele personages te maken kregen. Vaders, moeders, kinderen en soms hele stambomen moesten er aan geloven. Ondanks dat de gebeurtenissen in de tragedies niet vrolijk waren zijn de bijhorende verhalen an sich best vermakelijk. Hetzelfde geldt voor de actie-RPG Rise of the Argonauts.

Het verhaal van Rise of the Argonauts is losjes gebaseerd op de mythe van Jason, koning van Iolcus. Het spel begint op de trouwdag van Jason en Alceme, maar wordt bruut verstoord wanneer de bruid dodelijk getroffen wordt door een pijl. Jason is uitzinnig van verdriet en kan het verlies niet accepteren. Hij moet en zal zijn vrouw terugkrijgen. Vervolgens leert de jonge koning over het Gulden Vlies dat de doden weer levend kan maken. Dit mythische voorwerp is echter in geen honderden jaren gezien, dus wacht Jason een lange en gevaarlijke reis langs allerlei eilanden op zoek naar het magische voorwerp.

Rise of the Argonauts is onder te verdelen in twee elementaire zaken. Als eerste is er het vechten. Je hebt de beschikking over een schild en drie verschillende wapens: het zwaard voor snelle actie, de speer voor lange stoten en de knots voor het betere beukwerk. Je kunt een krachtige, maar daardoor ook langzame slag doen, een zwakkere maar snelle stoot uitvoeren, verdedigen en ontwijken. Het vechtsysteem gaat dus niet diep maar is wel vermakelijk. Leuk is dat je tijdens het vechten snel kan wisselen van wapen, bijvoorbeeld door eerst een schild aan gort te beuken met de knots om vervolgen iemand neer te steken met het zwaard. Daarnaast kun je brute finishers doen, zoals je verzwakte tegenstander door midden klieven of z’n hoofd eraf rammen, wat allemaal prachtig in slow motion in beeld wordt gebracht.

1

Je wapens zijn niet te upgraden, ontwikkelaar Liquid Entertainment heeft geen boodschap aan een zwaard dat +2 sterk wordt. In plaats hiervan krijg je verschillende soorten zwaarden, knotsen en speren tot je beschikking. Elk heeft z’n unieke eigenschappen, zoals meer schade, een grotere kans op het verlammen van de vijand of een bliksemstoot die uit je wapen schiet.

Natuurlijk zou het dwaas zijn om in je eentje zo’n gevaarlijke reis te ondernemen, dus zul je tijdens het avontuur steun krijgen van de Argonauten. Dit is een groep bekenden uit de Griekse mythologie, namelijk Hercules, Pan, Atalanta en Achilles, de Fantastic Four van voor onze jaartelling zeg maar. Je kunt de Argonauten niet zelf besturen, maar ze vechten goed met je mee, ook wanneer jij niks doet. Bovendien heeft elk personage zijn eigen kracht: Hercules is beresterk en kan vijanden vasthouden waardoor jij er rustig op los kunt hakken, terwijl Pan van een afstand magische aanvallen afvuurt en kan helen. Verder komt het zelden voor dat je medestrijders je in de weg lopen.