Resident Evil 5

Sluit het Umbrella-hoofdstuk af.

Of het nou positief of negatief is, Resident Evil 5 was de afgelopen maanden een veelbesproken game. Verschillende kanalen deden melding van mogelijk racisme in het spel, het nieuwe personage Sheva was niet direct geliefd, de nadruk op coöp zou afdoen aan de survival-horror-ervaring en dan is er nog de gedateerde besturing. Voornamelijk negatieve reacties dus, maar is dat terecht? Vrijdag ligt het spel officieel in de winkels, dus hoog tijd voor een eindoordeel.

Je speelt als Chris Redfield, die we kennen van de originele Resident Evil en het latere ‘Code Veronica’. Chris is in Afrika beland om enkele virusuitbraken te onderzoeken en hij wordt hier bijgestaan door de sexy Sheva Alomar, na het verlies van Jill Valentine zijn nieuwe partner. Al snel komen de twee de eerste zombies tegen – het zijn officieel geďnfecteerden, maar zombies bekt beter – en vanuit daar start een achtbaanrit om het Umbrella-verhaal af te sluiten.

Resident Evil 5 lijkt enorm veel op het vierde deel in de serie. Qua besturing, qua locaties, qua zombies - hetzelfde Las Plagas-virus - en wat al niet meer. Hier is veel commentaar op, maar Resi 4 wordt toch algemeen gezien als een van de beste games ooit, dus is het nou echt zo’n ramp? Niet persé. De hoeveelheid plezier die je met Resident Evil 5 kunt beleven hangt volledig aan in hoeverre je bereid bent je aan te passen aan de beperkingen die je opgelegd worden. Het belangrijkste hierbij is de besturing, voornamelijk omdat je niet kunt lopen en schieten tegelijk.

1

Resi 5 is geen survivor-horror-game meer, het genre waar de serie faam mee verkreeg. De serie gaat duidelijk meer richting de actiegame toe, en dat wordt helemaal duidelijk als de zombies op een gegeven moment wapens in hun handen gedrukt krijgen en de gameplay overgaat naar het bekende schuil en schiet principe.. Maar het spel is ook absoluut geen soepele recht toe recht aan shooter geworden. Dit zal ongetwijfeld mensen irriteren omdat je niet zo soepel kunt bewegen als je zou willen. We kunnen enkel als tip geven niet constant te denken over hoe het had kunnen zijn, maar te roeien met de riemen die je hebt. Dan kun je pas echt genieten van datgene dat Capcom je biedt.

De actie in het spel draait om het gebruiken van je omgeving en om je vijanden juist te raken zonder teveel munitie te verbruiken. Het beste is om headshots proberen te maken, maar op de benen schieten zodat ze omvallen werkt ook nog altijd goed. Om munitie te sparen zijn er contextgevoelige acties, bijvoorbeeld een flinke hoek geven als je tegenstander krom staat omdat je in zijn arm hebt geschoten, of op iemands hoofd stampen als hij op de grond ligt.

Vergeleken met het vierde deel lijkt Resi 5 op ‘normal’ er iets makkelijker op te zijn geworden. Het wordt de speler in ieder geval niet onnodig moeilijk gemaakt. Zo wordt elke keer als je doodgaat al je verzamelde schatten onthouden, kun je nieuwe dingen (zoals healthspray’s) kopen en vanaf de laatste gunstig geplaatste checkpoint weer door gaan. Ook is het gebruik van puzzels tot een minimum gehouden, en zijn de aanwezige puzzels zo vanzelfsprekend dat je er niet lang bij stil hoeft te staan. En zelfs de bazen in het spel kun je meestal in de eerste kennismaking al neerhalen.