Red Faction Guerrilla

De pc-versie onder de loep genomen.

Geteste versie PC

Saint’s Row 2 was echt een regelrecht drama op de pc! Slechte framerate, ook op snelle pc’s. Vol met bugs en grafische foutjes en eigenlijk niet fatsoenlijk te spelen. Wat een prima free roaming game was op de consoles, werd op de pc een kwalitatief ondermaats product. Ook de eerste Saint’s Row had de nodige patches nodig om fatsoenlijk te werken. Wat dat betreft heeft ontwikkelaar Volition de schijn nogal tegen zich. Hoe zal het Red Faction Guerilla vergaan op dit platform?

Voordat we daar concreet op in gaan, eerst even een introductie voor degenen die niet zo bekend zijn met Red Faction Guerilla. Velen van jullie zullen bekend zijn met de eerste twee Red Faction games enkele jaren geleden. Deze redelijk doorsnee ogende scifi shooters, hadden één uniek element, het compleet kapot kunnen schieten van je omgeving. Iets wat sindsdien nooit meer zodanig interactief in een andere game toegepast is.

Tot Red Faction Guerilla, welke de opvolger op de zogenaamde GeoMod engine introduceert. Met Guerilla is Volition de free-roaming toer opgegaan. Iets waarin ze met beide Saint’s Row games toch behoorlijk veel ervaring hebben opgedaan. Guerilla ziet er zo op het eerste oog niet bijster opzienbarend uit. Net als z’n voorgangers situeert de game zich op Mars. Hoewel men druk bezig is de planeet te ‘terraformen’ naar een tweede Aarde, is het gros van de planeet nog steeds een dorre, rotsachtige bedoening. Qua setting heeft Red Faction wat dat betreft dus niet zoveel interessants te bieden.

1

De grote kracht zit ‘m wederom in de destructiviteit. Ieder gebouw dat je in de omgeving tegen komt, kun je systematisch slopen. Dit is echt enorm uitgebreid en eigenlijk zou je het in actie moeten zien om te begrijpen hoe uitgebreid de destructie eigenlijk is. Werkelijk iedere vierkante centimeter van een muur of gebouw is te slopen. Dit kan met allerhande explosieven, of met je mijnershamer, waarmee je ook heel effectief vijanden kunt neermeppen. Niets geeft meer voldoening dan het doordacht slopen van de draagmuren en balken van een gebouw, om het vervolgens compleet in te zien storten. Geen enkele andere game doet het Guerilla op deze schaal na.

Red Faction Guerilla draait allemaal om een steeds groter wordende groep opstandige mijnwerkers dat het onderdrukkende, totalitaire regime van de militaire Earth Defense Force wil ondermijnen en met allerhande guerilla-acties strijdt voor een vrij Mars. Hoofdrolspeler Alec Mason wordt ongewild midden in deze strijd geworpen wanneer zijn broer voor z’n ogen wordt neergeschoten en hij zelf verdacht wordt banden te hebben met de Red Faction.

In de game is het de bedoeling de verschillende bewoonde districten op Mars te bevrijden van de greep van de EDF. Je zult hiervoor de controle van de EDF over ieder district tot nul moeten reduceren. Dat kun je bewerkstelligen door allerhande belangrijke EDF gebouwen op te blazen, verschillende guerilla acties uit te voeren, en enkele centrale missies te volbrengen. De missies zijn verplicht en stuwen het verhaal voort. Welke gebouwen je daarnaast sloopt en welke guerilla acties je allemaal uit wilt voeren, zij-missies eigenlijk, is geheel aan jezelf.

2

Door deze vrijheid kun je je persoonlijke verloop door de singleplayer geheel naar eigen inzicht invullen. Er zijn altijd meer dan genoeg gebouwen te slopen en guerilla-acties uit te voeren. Je hoeft je dus nooit te vervelen en er is altijd keus genoeg. De guerilla-acties zijn lekker divers en variëren van aanvallen op EDF-eigendom, tot het bevrijden van gijzelaars, of het onderscheppen van konvooien. De centrale missies zijn vrijwel allemaal erg solide opgebouwd, afwisselend en leuk om te spelen.

Wat dat betreft weet Red Faction Guerilla op dezelfde wijze als Saint’s Row een leuke invulling aan het free-roaming principe te geven. Aangezien je op Mars zit, heb je niet te maken met drukke straten vol met voertuigen en voetgangers, en echt criminele acties jegens de onschuldige bevolking zitten er niet bij, maar dat neemt niet weg dat Guerilla door alle aangeboden activiteiten nooit saai wordt. De game blijft ook heel goed stimuleren, door je met regelmaat nieuwe spullen en mogelijkheden te geven. Zelfs tot aan het einde van de game toe, blijf je tegen nieuwe opties aanlopen. Volition weet dit als geen ander goed in te vullen.