Red Faction: Guerrilla

Vernietigend leuk.

Schiet niet alleen je vijanden, maar ook je omgeving weg. Dat was het idee van de originele Red Faction, een FPS waarin je zelfs de stenen omgeving op Mars stuk kon schieten. Het vervolg ging hier lekker mee door, maar deze keer op de aarde en met meer nadruk op explosieve wapens. Nu ligt het derde deel van de serie in de winkels. Terug op Mars, nu in een third person actiegame, maar nog altijd zeer explosief.

Red Faction: Guerrilla gaat puur om vernietiging. De allereerste actie die je doet in het spel is het vernietigen van een gebouw, en vanaf daar gaat die destructie verder en verder. Erg primair en kinderachtig misschien, maar vooral ontzettend leuk om te doen. En het blijft interessant, omdat je telkens nieuwe tools in je handen gedrukt krijgt. Voordat je het zat wordt om met je bommen en hamer aan de slag te gaan krijg je een rocketlauncher. Voor je die rocketlauncher zat wordt krijg je een wapen om elk willekeurig voorwerp mee te smelten. En voordat je jezelf gaat ergeren over de steile omgeving, krijg je een jetpack die de hele ervaring weer een nieuwe impuls geeft. Het knappe van Red Faction: Guerrilla is dat je zo lang geŽntertaind wordt met enkel vernietiging als basis.

Het is nu niet zozeer de stenen omgeving die je neer kunt halen, want Mars blijkt behoorlijk standvastig en weet zelfs voor de grootste explosies niet te wijken, maar het zijn de gebouwen, voertuigen en andere objecten die moeten zwichten. De makers hebben een heel knap physicssysteem gebouwd waardoor je een gebouw beetje bij beetje kunt slopen waarna het realistisch in elkaar valt. Haal de zwakke punten weg en je kunt het bouwwerk zo zien instorten. Hiervoor heb je als belangrijkste middel een hamer in je handen, maar ook tal van andere wapens.

1

Door de pyshics geeft het spel jou een spelwereld waar je zelf momenten kunt creŽren. Zo kun je een vijand doden door hem neer te schieten, of door een gebouw op zijn hoofd te laten neerstorten. Je kunt achter een gebouw, brug of ander object sluipen en zo zonder dat iemand het doorheeft bommen neerleggen of met je hamer aan het hakken gaan, of je rijdt, vliegt (met jetpack) zo op een gebouw in en gaat helemaal los. En dan krijg je ook nog de mogelijkheid om in mechs te stappen. Mechs met zwieperende armen die zo door gebouwen en voertuigen kunnen lopen, of mechs met ongelimiteerde raketten om af te schieten. Natuurlijk komen er veel vijanden op je af, en dan is het prachtig om toch nog net een gebouw te kunnen neerhalen voordat jijzelf het loodje legt.

2

Het plot is een wat minder sterk punt. Je komt na een lange tijd afwezig geweest te zijn weer terug op Mars, en daar blijkt de Earth Defence Force (EDF) de planeet in handen te hebben en de mijnbevolking te onderdrukken. Al snel start een missie om de EDF te stoppen en de mensen te bevrijden. Hiervoor werk je samen met Red Faction, een groep guerrillastrijders dat als enige nog weet terug te vechten. Mars is onderverdeeld in zes gebieden die onder controle staan van de EDF, en jij moet elk gebied stuk voor stuk bevrijden.

Bevrijding gaat door de controle van de EDF te verminderen, en dat doe je door belangrijke gebouwen te vernietigen en missies te volbrengen. Naast de controle-meter is er ook een moraal-meter van de bevolking die stijgt zodra jij hen helpt, en dan zullen zij jou ook helpen. Zodra er burgers doodgaan, of jijzelf het loodje legt, daalt het moraal. Het is prettig dat de enige straf die jij krijgt als je doodgaat een daling in het moraal is, zodat je gewoon weer verder kan waar je gebleven was.

Reacties (4)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.