Red Dead Redemption

Lucky Luke.

Geteste versie

Langzaam komt de zon op boven de woestijn. Op het moment dat je opstaat van bij je kampvuur komt er er een kar met twee mensen voorbij geraasd. Nog geen twintig meter erachter zie je drie mannen op paarden rijden, die al schreeuwend op de mensen op de kar schieten. Snel ren je naar je trouwe ros en je zet meteen de achtervolging in. Je haalt de drie bandieten al spoedig in en met een paar welgemikte schoten schakel je de achterste twee uit. Die voorste, die krijgt een speciale behandeling. Je pakt je lasso, trekt hem van zijn paard af om hem vervolgens n volle galop achter je aan te slepen, dwars door de grote straat van het dorp. Dit is tenslotte het Wilde Westen, waar iedereen het recht in eigen handen kan nemen.

Rockstar heeft de afgelopen tien jaar ontzettend veel lof ontvangen. Eigenlijk sinds het bedrijf met Grand Theft Auto III kwam is er geen game geweest die het slecht gedaan heeft. Het zijn altijd spellen geweest die de grens van wat mogelijk was verlegden, en Red Dead Redemption past wat dat betreft perfect in dit rijtje thuis.

Red Dead Redemption is het vervolg op Red Dead Revolver, en de game speelt zich net als het eerste deel af in het Wilde Westen. Zoals we dat gewend zijn van Rockstar gaat het alleen om een spirituele opvolger, dus mocht je het eerste deel nooit gespeeld hebben dan kun je zonder problemen aan Redemption beginnen.

1

John Marston, de hoofdpersoon in Red Dead Redemption, heeft het niet makkelijk gehad. Zijn ouders heeft hij nooit gekend, dus is hij opgegroeid als outlaw in een bende. Nu hij wat jaartjes ouder is, heeft hij dat leven vaarwel gezegd en heeft hij een gezinnetje gesticht. Echter, zoals dat wel vaker het geval is achtervolgt het verleden je, en zo is dat ook bij John.

Hoe het precies zit vertellen we je niet, maar het komt erop neer dat hij zijn oude bendeleden moet gaan opzoeken. Niet om eens gezellig rond het kampvuur wat te kletsen, maar omdat hij gewoon niet anders kan. En vanaf dat moment begint dus zijn zoektocht.

Hoofdrolspeler in Red Dead Redemption is eigenlijk misschien wel niet John Marston, maar de plaats waar het zich afspeelt. Iedereen die Grand Theft Auto IV gespeeld heeft weet wat voor een gigantisch overtuigende werelden Rockstar op je scherm kan toveren, en in Red Dead Redemption wordt dit misschien nog wel overtroffen. Er zijn drie gebieden die je, zoals in GTA IV, op bepaalde momenten in het spel vrijspeelt. Je hebt dus niet meteen de beschikking over de complete wereld in het spel, maar dit is niet erg. Je leert zo namelijk een beetje het reilen en zeilen in de wereld van Red Dead Redemption.

De game speelt in het begin van de 20ste eeuw, de periode waarin het echte Wilde Westen eigenlijk al op zijn retour was. Auto's namen steeds meer de plaats in van paarden (autp's zijn wel nog zeer schaars in RDR) en de mentaliteit van de cowboys begon langzaam uit te sterven. John Marston en de zijnen zijn een bedreigde diersoort, vergane glorie, iets dat gedurende het spel steeds duidelijker wordt.

Viva la revolución in Mexico!

Alles in de game ademt 'western', van het begin wanneer John op de trein stapt in het stadje Blackwater tot het einde, dat we logischerwijs niet weggeven. Op elk moment in het spel heb je het gevoel alsof je in een western rondloopt. Natuurlijk waren cowboys vroeger alleen dat waar ze hun naam aan ontlenen, koeienherders. Ons beeld van de cowboys is echter één van heldendaden, kaarten in saloons en het duelleren op een vooraf bepaald tijdstip. En dat is een beeld dat Rockstar werkelijk perfect weet na te bootsen.

Het is misschien wat simpel om te zeggen, maar eigenlijk is Red Dead Redemption Grand Theft Auto in het Wilde Westen. Er zijn vast mensen die deze mening niet delen, maar eigenlijk is het gewoon zo. In principe hoeft dat niet slecht te zijn... als je van Grand Theft Auto houdt. Nu hebben we het over één van de meest gerespecteerde en gelauwerde gamefranchises ooit, dus het aantal mensen dat er géén plezier uithaalt is redelijk klein.