Ready 2 Rumble Revolution

Wij zoeken nog steeds naar die revolutie...

Toen de Wii net op de markt verscheen – ondertussen alweer meer dan twee jaar geleden – was iedereen verbaasd dat je samen met de console meteen een gratis spel kreeg in de vorm van Wii Sports. De wat oudere gamer weet natuurlijk dat Nintendo in het verleden een soortgelijke stunt lanceerde door de Nintendo Entertainment System (NES) steeds te koppelen aan een exemplaar van Super Mario Bros. Het idee achter deze strategie is de consument meteen laten kennismaken met een vooruitstrevend en kenmerkend spel, zonder dat ze dat product nog eens afzonderlijk moeten gaan kopen. Dat deze werkwijze zijn vruchten afwerpt mag duidelijk zijn.

Tennis is hoogstwaarschijnlijk de meest memorabele game uit Wii Sports. Een balletje slaan blijft eeuwig populair wanneer er vrienden over de vloer komen. Toch waren de andere aanwezige (mini)games net even leuk. Golfen, bowlen, honkbal en boksen lieten oppervlakkig zien tot wat de Wii allemaal in staat was. Vooral die laatste sport bleek erg leuk te zijn en zowat iedereen begon te dromen over een nieuwe Punch Out! – die later ook naar de Wii zal komen – en de uiteindelijke heropleving van de populaire Ready 2 Rumble-franchise. Blijkbaar heeft uitgever Atari onze smeekbeden ontvangen en mogen we sinds kort aan de slag gaan met de Wii-versie van Ready 2 Rumble.

1

Moeten we daar blij om zijn? Niet bepaald. Zowat alle elementen die vroeger aan de reeks verbonden konden worden – humor, lekkere besturing en toffe graphics – zijn afwezig in Ready 2 Rumble Revolution. Het lijkt wel alsof de ontwikkelaar het spel op een week tijd in elkaar heeft gestoken zonder ook maar enige vorm van kwaliteitscontrole uit te voeren alvorens het spel naar de winkels verscheept werd. Een trieste zaak als je weet dat de vroegere Ready 2 Rumble-titels gezien kunnen worden als de leukste boksspellen ooit.

Waarin Ready 2 Rumble misschien nog het meest uitblinkt is het aanbod aan verschillende spelmodi. Zo kun je deelnemen aan een kampioenschap, zijn er Team- en Quick Fight-modes, is er de Tournament-optie en sluit de Arcade-mode het rijtje mooi af. Zelfs de aanwezigheid van minigames – een ondertussen verplicht nummertje bij Wii-games – blijft niet uit in Ready 2 Rumble Revolution. Een leuk ensemble van mogelijkheden om je volledig in uit te leven zou je denken, was het niet dat het spel de (boks)bal volledig misslaat aan de basis: de besturing.

2

We zien het wel vaker dat games op de Wii even wat gewenning vereisen alvorens je er echt vlot mee aan de slag kunt gaan. Eens je echter weet hoe de vork in de steel zit ga je met de besturing om zonder dat je daarbij moet nadenken. In het geval van Ready 2 Rumble Revolution is het omgekeerde van toepassing. Voortdurend ben je je bewust van het feit dat je gewoon maar wat in het rond aan het zwaaien bent met de Wii-controller, met een bokser op het scherm die slechts sporadisch je bewegingen omzet naar een moordende uppercut, harde linkse of hilarische slag onder de gordel.

Het is vooral groen lachen als je weet dat linkshandige aspirant boksers het al helemaal kunnen vergeten om met Ready 2 Rumble Revolution aan de slag te gaan. Het besturen van de linkerhand zit vastgeplakt aan de nunchuck, terwijl de Wiimote je rechtse vuist moet voorstellen. Ben je dus iemand zoals ik die de controller op de tegenovergestelde manier in z’n knuistjes heeft, dan komen de bewegingen sowieso niet overeen. Dat de ontwikkelaar er niet eens aan heeft gedacht om een ‘lefty-optie’ in een boksspel te verwerken is onbegrijpelijk. Je vergeet bij het maken van een bokshandschoen toch ook niet een gat te voorzien waar je je hand in moet stoppen?