Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

Uitstekende afsluiter.

Na Tools of Destruction en Quest For Booty is het tijd om de Ratchet & Clank Future-trilogie af te sluiten. Clank is gevangen door Dr. Nefarious, Ratchet is hopeloos op zoek naar zijn maatje, en Captain Quark.. is druk bezig zijn nieuwe film te promoten. Alleen al voor het verhaal is A Crack In Time sowieso verplichte kost als je de vorige twee games gespeeld hebt, maar is het ook een goede afsluiter geworden?

A Crack In Time is het derde spel van een trilogie, dus je kunt voornamelijk hetzelfde verwachten van wat je gewend bent. Qua gameplay en graphics is het weer vertrouwd, en de voortgang in het spel met constante upgrades is onveranderd gebleven. Maar omdat we zoveel plezier van de games hebben kunnen we hier nauwelijks om klagen. Vernieuwing is goed, maar de plezier staat voorop, en met enkele nieuwe gadgets en een leuk verhaal is hier weer genoeg om van te genieten.

Het merendeel van het spel hebben Ratchet en Clank elk hun eigen verhaal. Clank doet zijn ding in The Great Clock, een grootse machine in het centrum van het universum – “give or take 50 feet” – waarmee Dr Nefarious de tijd wil beheersen. Clank wordt aangesteld als onderhouder van de klok, een taak waarvoor hij via zijn vader voor in de wieg is gelegd.

1

Ondertussen reist Ratchet van de ene naar de andere planeet om zijn maatje terug te vinden, en daarbij wordt ook hij geconfronteerd met het verleden van zijn volk. Beide personages krijgen hele eigen doelen in het spel, en dit derde deel draait er voornamelijk om of het duo bij elkaar blijft, of toch afzonderlijk hun rol in het universum gaan vervullen.

Zoals we al in de preview hebben geschreven heeft Clank de nodige nieuwe krachten. In de klok krijgt hij de mogelijkheid om handige trucjes met de tijd uit te voeren. Zo kan hij een tijdbom gooien waardoor er binnen een bepaald gebied de tijd vertraagt, en kan hij zichzelf op specifieke punten klonen om puzzels op te lossen.

In onze preview-versie waren dit nog erg simpele puzzels, en we waren wel iets bezorgd dat deze later in het spel veel te complex werden met teveel klonen. Dit valt reuze mee. De puzzels zijn erg leuk en uitdagend zonder vervelend te worden. Er lopen uiteindelijk maximaal vier Clanks rond in een level die op verschillende knoppen dienen te staan om andere Clanks verder te helpen.

2

Later krijgt Clank nog meer mogelijkheden. Het terugslaan van projectielen naar vijanden, en de mogelijkheid om tijdsfluctuaties op planeten te repareren. Dit laatste is een geinige minigame die je maar enkele keren hoeft te doen. Hierbij bestuur je een soort laser die bewegende tijdsfluctuaties moet aanraken om ze te repareren.

Ratchet heeft drie items tot zijn beschikking. De slingshot om van het ene naar het andere platform te geraken, hooverboots om op plekken te komen die je anders niet kunt bereiken, en een soort waterpistool dat allerlei vloeistoffen op kan zuigen en uit kan spuwen voor bepaalde puzzels. Zo is er bijvoorbeeld een nectar waarmee je termieten af kunt leiden zodat ze jou niet oppeuzelen. De hooverboots zijn voor Ratchet de belangrijkste toevoeging. Hiermee kun je snel door het hele spel heen schieten, maar ze worden voornamelijk gebruikt om op bepaalde punten flinke sprongen te maken.