Rabbids Go Home

Een lading Nijntjes op XTC.

Geteste versie Wii

De gestoorde konijnen hebben genoeg van Rayman in de weg zitten en besluiten dat ze op de maan wel een tukkie willen doen. Natuurlijk is het volkomen logisch om dan zo’n hoge afvalberg te maken, die uiteindelijk tot de maan komt. Maar met dit nieuwe verhaal heeft Ubisoft gelijk maar besloten de konijnen in Rabbids Go Home niet meer in een partygame te zetten, maar in een ouderwetse platform-game. Wat gelukkig blijft is het volkomen idiote gedrag van de flaporen, dat voor genoeg komische situaties zorgt.

Hoe afwisselend de partygames in de eerdere Rabbids-delen waren, zo identiek zijn de levels in Rabbids Go Home. Met twee konijnen die een winkelwagen besturen, word je losgelaten in een omgeving die bezaaid is met voorwerpen, afval en mensen. Verzamel alles in je winkelwagentje door er overheen te rijden en aan het eind van het level wordt alles op de grote afvalberg gestort. Klinkt simpel en dat is het ook. Maar het gaat af en toe wel vervelen.

De afleiding zit hem in de kleine dingen. Bij een nieuw voorwerp komt er een kleine cutscene waarin de twee konijnen of te dom zijn om te weten wat ze met het voorwerp moeten, of juist expres het meest idiote doen wat je maar kan verzinnen. Met een pan weten ze bijvoorbeeld geen raad, dus slaan er een paar keer op en gooien het in de winkelwagen. Een verkeerspion daarentegen, is ideaal om je hoofd doorheen te steken en dan een raar dansje in te doen. Gelukkig zijn dit de komische momenten, waardoor er geen sleur in het verzamelen van het afval komt.

1

Af en toe komt er wel een level, dat even niks te maken heeft met het verzamelen van afval. Een race met een secretaresse op scooter zet je op scherp en zorgt ervoor dat je toch behendig moet zijn in de controle van je winkelwagen. Zoals elke standaard platformgame, zijn er eindbazen aan het einde van een level. Ze zijn vrij gemakkelijk te verslaan, en dienen dan ook vooral om de komische noot nog eens te versterken.

De besturing is gemakkelijk onder de knie te krijgen. Met A kan je boosten en zodra je in bochten gaat driften, krijg je een extra boost waar je weer een grote sprong mee kan maken. Een soort Burnout-idee, alleen in plaats van een glimmende Ferrari, bestuur je een gammele winkelwagen. Door de controller te schudden, krijg je het handelsmerk van de rabbids te horen: “Bwaaaaaa!”. Hiermee ontdoe je mensen van hun kleren, vallen honden tegen de vlakte en open je kasten vol met voorwerpen. Net zo makkelijk schiet je met Z een konijn door een vizier, om deuren en luiken te openen. Rabbids Go Home mag dan een simpele game zijn; de variatie in besturing zorgt er toch voor dat het als een uitdaging voelt. Met twee spelers kan de één sturen en de ander schieten; iets dat in Mario Kart-achtige games ook vaker gedaan is, en net voldoende plezier geeft om het een avond vol te houden.

Reacties (3)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.