Prototype

Een nieuwe 'superheld' is geboren.

Ontwikkelaars van games weten eindelijk met superhelden om te gaan. Zo ziet de nieuwe Batman-game er heel goed uit, en zijn ook de spellen rond Spider-Man prima te behappen. Maar toch worden games het beste als makers de vrijheid hebben om te doen wat ze willen, en dat betekent een superheld zelf bedenken. In inFamous bleek het een succes, en nu probeert Prototype het ook.

Waar Prototype werkelijk in excelleert is jou het gevoel geven een superwezen te zijn - een ‘superheld’ is teveel gezegd, omdat hoofdpersoon Alex Mercer totaal amoreel is. Je bent een superwezen en je krijgt praktisch alle mogelijkheden die je in je stoutste dromen zou willen. Door het spel heen wordt je arsenaal namelijk in een snel tempo uitgebreid, zowel om door de stad te bewegen als om mee te vechten. En ben je helemaal klaar, dan kan je gamepersonage alles wat je zou verwachten.

Alex is geïnfecteerd geraakt tijdens een soort biologische aanval. Hij lag eerst dood op een operatietafel, maar staat dan plots op. Niet lang daarna wordt hij geëxecuteerd door een peloton, en dan staat hij weer op. En al snel wordt er nog maar een keer een kogel door zijn hoofd gejaagd, en - verrassing voor elke speler - de man staat wederom stabiel op de benen. Je begrijpt het, Alex is praktisch onoverwinnelijk geworden. Met zijn nieuwe krachten is hij veranderd in een shapeshifter en daardoor kan hij zijn verwondingen zonder problemen doen verdwijnen.

Het introfilmpje van Prototype.

Hierdoor kan Alex in verschillende vormen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van zijn handen in wapens, zoals een gigantisch mes of een zweep. Maar hij kan ook mensen consumeren en vervolgens het uiterlijk van diegene overnemen. Dit kan hij gebruiken om zijn health terug te krijgen, om herinneringen van die mensen tot zich te nemen, of om zich voor te doen als iemand anders en zo te ontsnappen van zijn tegenstanders.

Andere krachten van Alex bestaan onder andere uit het op kunnen rennen van gebouwen, het hoog kunnen springen en het naar beneden kunnen zweven.. Deze combinatie van krachten geeft toegang tot een van de leukste manieren ooit in een sandbox-game om door een stad te manoeuvreren. Door de renknop ingedrukt te houden sprint je door de straten, spring je automatisch over auto’s heen en kun je gebouwen oprennen. Door deze knop te combineren met de springknop ga je als een soort mix van De Hulk en Spider-Man door New York heen. En dat geeft een machtig gevoel.

2

Het spel start op een punt dat Alex alle krachten heeft, flink hoog kan springen, en de hele stad al in complete chaos verkeert. Niet een erg handig begin, omdat je midden in de ellende gegooid wordt waarin er teveel gebeurt. Gelukkig verschuift het spel zich al snel naar enkele dagen eerder, en gaat het vanuit daar voor de speler in chronologische volgorde verder, vanaf het moment dat je wakker wordt in het mortuarium. Vervolgens krijg je opdrachten via je zus om uit te vinden wat er in vredesnaam met je gebeurd is.