Portal: Still Alive

De cake is nog steeds een leugen.

Geteste versie Xbox 360

Vorig jaar waren er een paar spellen waarover iedereen maar bleef praten: Mass Effect, BioShock en een korte game die in The Orange Box verpakt zat. Aangezien de eerste me al genoeg tijd kostte om uit te spelen en de tweede me niet wist te overtuigen liet ik The Orange Box links liggen. Half-Life is nooit mijn game geweest en Team Fortress kon me ook niet deren. Ondanks dat iedereen maar bleef zeuren dat ik Portal moest spelen vond ik het een beetje absurd om EUR 50.00 neer te leggen voor een spel dat volgens velen binnen vijf uur uit te spelen was.

De oplettende lezer heeft me in de vorige alinea flink wat toppers zien afkraken en mogelijk verlies ik hiermee al mijn geloofwaardigheid, maar een kritische blik is in mijn opzicht een vereiste voor een gamerecensent. Zo ook bij Portal, want uiteindelijk vind ik de cijfers die het spel overal gekregen heeft, een beetje te veel van het goede. Overal werd gestrooid met tienen en negens, wat ervoor zorgde dat mijn verwachtingen behoorlijk hoog waren. Helaas weet Portal: Still Alive, zoals de XBLA-versie officieel heet, deze niet waar te maken. Het is een heerlijk originele game met een leuke dosis humor en goede puzzels, maar het is niet het ei van Columbus.

Wanneer je Portal start word je wakker in een kleine afgesloten ruimte. Een robotstem praat tegen je en maakt de deur voor je open. Al snel leer je wat de zogenaamde Portals inhouden. Het zijn, hoe verrassend, portalen die je van de ene naar de andere plaats transporteren. Je Portal Gun schiet een blauw en oranje 'gat' en wanneer je door één van de twee loopt kom je weer uit het andere portaal. Eigenlijk weet je voor de rest niets. De robotstem praat tegen je en geeft kleine beetjes informatie over testen en onderzoeken en dat er aan het einde van de rit een cake zou zijn, maar meer krijg je niet te horen.

2

Je trouwe vriend Weighted Companion Cube.

De onderzoeken waar de robot - ze heet overigens GlaDOS - het over heeft zijn eigenlijk niet meer dan een aantal ruimtes waarin jij de uitgang moet zien te bereiken door de door jou gecreëerde portalen te gebruiken. Met behulp van grote rode knoppen, kleine kubussen – waarvan er één uitzonderlijk aandoenlijk is – en vliegende stroomballen zul je al je intelligentie moeten gebruiken om die laatste deur te openen zodat je de lift in kan stappen en door kan gaan naar de volgende ruimte.

Helaas word je ook nog tegengewerkt door andere dingen als giftige ondergronden en automatische machinegeweren die het, ondanks hun lieflijke stemgeluid, toch echt op jou gemunt hebben. Tel daarbij op dat je in Portal jezelf eindeloos kan lanceren doorheen portalen, wanneer je deze tenminste precies op de juiste manier neerzet, en je begrijpt dat dit garant staat voor flink wat uurtjes spelvermaak.

Alhoewel, 'flink wat uurtjes' staat in het geval van Portal voor ongeveer vier uur. Nu maakt dat in principe niets uit: persoonlijk speel ik liever een uitermate goed spel dat kort duurt, dan een saai en slecht spel dat zichzelf veel te lang voort probeert te slepen. Desalniettemin is de korte speelduur iets dat in gedachte moet worden gehouden wanneer je besluit tot een aankoop van Portal: Still Alive over te gaan.

Reacties (4)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.