Plants vs. Zombies

'Groene vingers' krijgen andere betekenis

Mijn vingers hebben allerlei kleuren. Blauw wanneer het koud is, paars wanneer ze tussen de deur komen te zitten en bruin wanneer het velletje papier scheurt. Ze zijn echter nooit groen. Ik hou namelijk niet zo van tuinieren. Planten zijn mij te veel werk. Ze groeien dan wel vanzelf, maar je moet ze snoeien, kunstmest voeren en er veel te veel tijd insteken. Wat krijg je ervoor terug? Niet veel. Geef mij de planten uit Plants vs. Zombies maar.

De naam vat al precies samen waar het spel om draait. Er is weer eens een gigantische zombie-invasie gaande in de wereld en de laatste verdedigingslinie bevindt zich ditmaal in je eigen tuin. Naast mensen vinden ook planten zombies namelijk niet al te aardig, en dat laten ze merken ook.

2

Het spel is echt een typisch staaltje degelijkheid van PopCap Games, ook bekend van bijvoorbeeld Peggle. PopCap staat bekend om de briljante mix tussen humor, toegankelijkheid voor iedereen en uitdaging voor de personen die het graag wat moeilijker hebben. Peggle is echter grotendeels gebaseerd op geluk, en dat is gelukkig bij Plants vs. Zombies niet het geval.

Om te kunnen groeien hebben planten zon nodig, zo ook in deze game. Dat is dan ook de resource van Plants vs. Zombies: zonnekracht. In eerste instantie zal dit vooral geleverd worden door, hoe kan het ook anders, de zon. Daarnaast is het nog mogelijk om zonnebloemen te planten die ook zon voor je zullen maken. Met deze zonnekracht kun je alle andere planten maken.

De tuin die de zombies aan zullen vallen bevat een aantal rechte lijnen waarover de ondoden zullen lopen. In deze tuin zul je planten kunnen, ja, planten. Van erwtenschieters tot grote walnoten, van pompoenen tot jalapeño-pepers. De plantendiversiteit is groot, heel groot, en dat is waar de kracht van Plants vs. Zombies in schuilt. Aan het begin van elk level moet je kiezen welke planten je mee wil nemen op je veldtocht. Bij deze keuze komt het aan op een subtiele balans tussen verdedigende en aanvallende planten. In het begin zal deze keuze nog makkelijk zijn, maar hoe verder je komt hoe meer planten je tot je beschikking hebt en hoe moeilijker de keuze wordt.

Daarnaast speelt het spel zich niet alleen overdag, wanneer de zon dus schijnt, af. Nee, ook 's nachts weten de zombies de weg naar je huis te vinden en kun je geen kracht uit de zon halen. Gelukkig zijn daar de paddenstoelen en andere soorten schimmels. Deze leven ’s nachts, maar slapen overdag en beschermen je dus gedurende de donkere uurtjes.

1

De zombies zelf zijn...dubieus. Zo is er een Michael Jackson-zombie (alle gelijkenissen zijn volgens PopCap toevallig) die samen met vier vrienden naar jouw hersenen wil dansen, een American Football-zombie die gigantisch sterk en snel is en er is zelfs een zombie die op een ijsmachine zit waarna er een ondood bobsleeteam ten tonele verschijnt. Omdat, net als het aantal planten, het aantal verschillende zombies zo groot is, wordt Plants vs. Zombies na een tijdje behoorlijk pittig.

Dat is jammer. Niet dat het spel moeilijker wordt. Nee, het duurt net iets te lang voordat de game je écht begint uit te dagen. Je gaat door de eerste helft van het spel als een warm mes door boter. Gelukkig is het wel zo dat, wanneer je het spel eenmaal uitgespeeld hebt, de extra content je nog heel wat uurtjes plezier gunt. De Bonus Content is weer rijkelijk aanwezig en bieden nog uren plezier voor iedereen die zombies een kopje kleiner wil maken. Wie wil er tenslotte nou niet een potje zombie-bowlen?

Plants vs. Zombies kan als perfect voorbeeld gebruikt worden waarom PopCap zo populair is. Het bedrijf maakt goede, leuke en zeer toegankelijke spellen die eigenlijk voor iedereen geschikt zijn. Dat is dus ook het geval bij Plants vs. Zombies. Het spel is doorspekt met humor, biedt – vooral in de tweede helft van de hoofdmodus – genoeg uitdaging en de stijl waarin het gemaakt is, is aandoenlijk. Daarnaast krijg je nog een gigantische hoeveelheid aan extra content buiten de hoofdmodus om. Al dit moois is ook nog eens voor een zeer schappelijk prijsje verkrijgbaar. Mocht je dus wat uurtjes over hebben op je werk of thuis, dan is Plants vs. Zombies de enige oplossing.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Plants vs. Zombies Yarno Ritzen 'Groene vingers' krijgen andere betekenis 2009-05-15T01:00:00+02:00 8 10