PixelJunk Monsters Deluxe

De ultieme versie.

Ontwikkelaar Q Games weet met zijn PixelJunk-titels telkens weer origineel uit de hoek te komen met leuke en vooral verslavende games voor de PS3. De eerste PixelJunk was Racers, en werd niet bijzonder goed ontvangen door de pers. Later kwamen de veel geprezen games PixelJunk Eden en PixelJunk Monsters uit, en van die laatste is nu de ultieme versie voor de PSP te downloaden met PixelJunk Monsters Deluxe.

Omdat PixelJunk Monsters in de eerste helft van 2008 is uitgekomen hebben we hier nog geen review van, daarom leggen we graag nog het een en ander uit over het spel. Monsters is in essentie een Tower Defence-game. Ben je geen fan van het genre willen we je toch vragen door te lezen, want dit is het spel dat je over de streep kan trekken zoals bij ondergetekende is gebeurd.

In de Tower Defence-games, waarvan er ook tal gratis online te spelen zijn in de vorm van webspelletjes, is het de bedoeling om golven aan monsters tegen te houden door torens te bouwen. Je kunt de monsters niet rechtstreeks aanvallen, maar via de torens moet je ervoor zorgen dat geen monster het einde van het veld bereikt. Door de juiste torens op strategische plekken neer te zetten zou je de verschillende golfaanvallen moeten kunnen weerstaan.

1

Monsters bouwt verder op dit principe. Jij bent een incamannetje die een hut met kinderen moet beschermen. Je kunt vrij door het veld lopen en verschillende torens plaatsen op plekken waar bomen staan. Er komen verschillende type monsters in golven aangehost om de kinderen op te eten, en met elk monster dat je hut bereikt verlies je één van de twintig kinderen. Wat een volwassen man met twintig kinderen in een hutje moet laten we maar even links liggen.

De monsters zijn grofweg in te verdelen in vliegend en lopend, en daarin zijn er allerlei gradaties van sterkte en snelheid. Hier moet je rekening houden mee als je torens bouwt, want de goedkoopste toren kan beide groepen aanvallen, maar de overige torens zijn toch specifiek gericht op of de lopende of de vliegende wezens. Geld voor de torens kun je verdienen door monsters te verslaan of torens die je niet meer nodig hebt te verkopen.

Ook laten de monters een soort edelstenen vallen. Deze kun je opsparen om nieuwe types torens vrij te spelen, maar je kunt er ook je bestaande verdedigingswerken snel mee upgraden. Deze zullen ook beter worden als ze vechten, maar dit proces kun je versnellen door je edelstenen uit te geven. Ook kun je bij de toren stil staan waardoor het incamannetje een dansje doet om de toren langzaam te laten upgraden.

2

Al deze elementen komen samen in een interessante mix, waarin je constant moet beslissen wat je bouwt en waar je het bouwt, of je voor nieuwe type torens gaat of je stenen uitgeeft aan upgrades, of je vlug over het veld loopt of je tijd neemt om bij de torens de dansen. En als je verder in het spel komt krijg je meer verschillende monsters, maar vooral ook dezelfde monsters met krachtschilden waarvoor je zeker de speciale torens nodig hebt.

Monsters is zeker niet makkelijk, al kun je natuurlijk voor een makkelijkere moeilijkheidsgraad kiezen. Maar je krijgt een flinke uitdaging voor de kiezen, vooral ook omdat je pas nieuwe gebieden vrijspeelt als je in een bepaald aantal levels geen enkel monster er door hebt weten te laten. En het kan extreem frustrerend zijn dat er net een spinnetje tussendoor glipt. Omdat je door het spel heen als personage ook enkele upgrades ontvangt – zoals sneller lopen – kun je later de levels die je eerst maar niet uitgespeeld kreeg opnieuw proberen.