PES 2010: Pro Evolution Soccer

PES of shit?

Het mag vandaag dan de dag van Modern Warfare 2 zijn, wij hebben de afgelopen tijd gewoon lekker gevoetbald, zoals dat hoort in de herfst. Na eerst al volledig ondersteboven zijn geblazen door FIFA 10, is het nu de beurt aan de eeuwige concurrent: Pro Evolution Soccer 2010, beter bekend onder de naam PES 2010.

Vroeger, lang geleden (lees: twee jaar terug) was PES de realistische voetbalgame, terwijl FIFA een arcade-benadering van de meest populaire sport ter wereld had. Toen Peter Moore overnam bij EA Sports kwam er een grote verandering in deze al jaren vaststaande verhouding. Nu ligt alles anders. Vorig jaar stelde Konami namelijk gigantisch teleur, maar dit jaar weten ze het gelukkig weer wat beter aan te pakken.

Grootste problemen waren toen het feit dat het spel simpelweg niet lekker speelde te trage spelers, een beperkt aantal bewegingen en ondermaatse graphics. Reden genoeg om het spel te belonen met een zes in ons opzicht. Konami heeft blijkbaar geluisterd naar de kritiek die PES 09 kreeg, want er zijn veel dingen veranderd.

Ten eerste speelt het spel een stuk beter. Natuurlijk gaan we een vergelijking trekken met FIFA, want dat is toch wel een beetje de standaard geworden dit jaar. Echter, er zijn nogal wat verschillen tussen beide reeksen.

1

Penalties zijn overigens absurd moeilijk geworden.

Belangrijkste is de manier van spelen. Bij FIFA ligt het tempo van het balspel een stuk hoger dan bij PES, maar aan de andere kant is het veel minder rechttoe rechtaan dan de footie van de Japanse ontwikkelaar. Want alhoewel de speelsnelheid over het algemeen lager ligt, zul je bij PES meer dan eens simpelweg een sprintje kunnen trekken langs de zijlijn en zo menig verdediger voorbij lopen. Hierdoor wil het nog wel eens voorkomen dat een wedstrijd niets anders wordt dan zo snel mogelijk langs de zijlijn naar de achterlijn sprinten en dan een hoge voorzet geven.

Desalniettemin is het voetballend aspect van PES 2010 een stuk beter geworden ten opzichte van vorige jaar. Toegegeven, het spel vraagt flink wat gewenning maar het voelt allemaal een stuk beter aan dan vorig jaar. Vooral de speler aan de bal reageert een stuk beter op datgene wat jij van hem vraagt.

Dat betekent niet dat de wedstrijden zonder problemen verlopen, want er zijn toch nog wel flink wat dingetjes aan te merken. Zo is het verdedigen nogal moeilijk geworden. Jouw verdedigers lopen goed op de spelers van de tegenstander af, maar wanneer je daadwerkelijk de bal af wil pakken gebeurt er eigenlijk te weinig. Een klein beetje geduw en getrek, maar daar blijft het te vaak bij. Je moet regelmatig afwachten totdat er een foute pass gegeven wordt voordat je weer de controle over de bal krijgt.

Irritant genoeg kan dit ook vaak nog wel even duren, vooral als je veel druk uitoefent op je vijand. De computer zal dan lekker de bal achterin gaan rondspelen totdat er een beetje ruimte komt voorin. Echter het rondspelen kan bij sommige teams wel vijf tot tien ingame minuten duren. Zoals gezegd ligt het tempo dus regelmatig een stuk lager dan bij FIFA, dat er nog wel eens een pompen of verzuipen-ideologie erop nahoudt. Vooral in verdedigend opzicht zul je vaak enorm veel geduld moeten hebben.