Peggle

Björn de eenhoorn beveelt je dit te spelen!

Als redacteur van een gamesite moet je vaak wachten, vooral wanneer je op een perstrip gaat. Een grote beurs als de Leipzig Games Convention is echter weer het andere uiterste met een shitload aan afspraken, heen en weer rennen tussen verschillende ruimtes en weinig slaap. Soms wil je dan ook nog wel eens even relaxen, dus pak je een klein spelletje erbij om de tijd te doden. Afgelopen Games Convention was dat Peggle, het briljante maar verslavende spel van PopCap Games. Nu is het spel ook op Xbox Live Arcade te vinden, en we zijn weer verslaafd.

Het principe van Peggle is zo simpel, maar zo geniaal. Je schiet een balletje richting een aantal ´pegs´. Deze pegs zijn er in verschillende kleuren, waarbij blauw en oranje de meest voorkomende zijn. Met tien ballen moet je proberen alle oranje pegs weg te schieten, door ze dus met de bal aan te raken. Nu is het zo dat je de eerste stuiter van je bal nog wel kunt inschatten, maar verder dan drie stuiteringen komt een normaal persoon niet. De bal valt, zoals je dat mag verwachten, van boven naar beneden en zal onderaan verdwijnen. Met een beetje geluk valt hij echter in een bewegende bak onderaan het level, waardoor je een extra bal krijgt. Geluk is dus een zeer belangrijke factor in Peggle.

1

Maar dat is niet het enige dat het spel te bieden heeft. Zo ben je in opleiding bij het Peggle Institute en moet je langs verschillende leraren die je uitleggen hoe je Peggle moet spelen. Elke leraar heeft zijn eigen speciale vaardigheid. Zo zal de kreeft ervoor zorgen dat je twee flippers onderaan het beeld krijgt waarmee je de bal weer omhoog kan lanceren, geeft de mol je een tweede bal die ook een flink aantal pegs kan raken en zorgt Kat Tut ervoor dat de bak onderaan een stuk groter wordt. Geluk mag dan belangrijk zijn, er komt toch een zekere mate van tactiek bij het spel kijken.

Het spel bevat een aantal verschillende modi, waarbij de Adventure Mode het belangrijkste is. Hierbij speel je namelijk alle personages vrij. Wanneer je dit gedaan hebt, kun je bij elk level kiezen welke speciale eigenschap je wil gebruiken. Dit komt vooral van pas bij de Challenge Mode, waarin je een bepaalde doelstelling moet halen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het behalen van 200.000 punten in één level of het wegspelen van álle pegs, zowel de oranje als de blauwe. Per level, 55 in totaal, verschilt het nogal welke speciale eigenschap je gebruikt. Voor de Challengelevels zijn er zelfs nog meer levels beschikbaar, dus je bent nog wel even zoet met de game.

De Xbox 360-versie is in principe een bijna letterlijke poort van de pc-versie, met een paar uitzonderingen. Zo zijn er nu natuurlijk de Achievements, maar belangrijker is de aanwezigheid van een multiplayermodus waarin je het tegen elkaar opneemt. Een redelijk simpele, maar briljante toevoeging aan het toch al enorm verslavende Peggle. Deze Peg Party Mode kan maximaal met drie andere mensen gespeeld worden. Het enige doel is het behalen van meer punten dan je tegenstanders.

2

Het simpele concept van Peggle heeft ervoor gezorgd dat menig gamer verslaafd is geworden aan de stuiterende balletjes en de kleurrijke omgevingen. Even snel vijf minuutjes Peggle spelen voor het slapen is een heerlijke rustgevende manier om de dag te eindigen. Maar, rechtvaardigt deze versie nog een koop voor de mensen die het spel al op de pc hebben? Eigenlijk niet. De multiplayermodus is leuk, maar is niet genoeg om hier te spreken van een revolutie.

Daarnaast is het nog eens zo dat Peggle eigenlijk een perfect spel is om even tussendoor te spelen. Stel, je bent aan het werk maar wil even pauze nemen, dan is Peggle de perfecte oplossing. Handig, vooral wanneer je het spel op je laptop speelt. Bij de Xbox 360 is dat echter een ander verhaal, aangezien je de console alleen opstart om een spelletje te spelen. Het zal dus minder snel even een potje Peggle tussendoor worden, maar sneller een marathonsessie van een uurtje.

Desalniettemin blijft Peggle één van de meest verslavende spellen die op Xbox Live Arcade te vinden is. Een balletje wegschieten, kijken hoe hij rondstuitert en beloond worden door Björn de eenhoorn is nu eenmaal uniek en verschrikkelijk leuk. Heb je de pc-versie nog niet, zorg dan dat je deze in huis haalt. Je zult er geen spijt van krijgen.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Peggle Yarno Ritzen Björn de eenhoorn beveelt je dit te spelen! 2009-03-18T21:35:00+01:00 8 10