Noby Noby Boy

De vreemdste briljante ervaring ooit.

“Proficiat, je hebt de ruimte-eekhoorn gevonden” klinkt misschien als een vreemde boodschap, maar wanneer je Noby Noby Boy speelt zul je snel ontdekken dat het dit niet is. Het is misschien zelfs n van de meest normale dingen in het hele spel. Ja, dat hoor je goed. Een ruimte-eekhoorn is het meest normale onderdeel van Noby Noby Boy.

Noby Noby Boy (NNB) is het nieuwste project van Keita Takahashi, de man achter de ook redelijk absurde Katamari-games. Waar je in die spellen nog een klein balletje groter moest laten worden door over allerlei dingen heen te rollen, moet je in NNB, uhh... groeien.

Jij bent BOY, een vrolijk wormpje dat moet groeien om zo zijn vriendinnetje GIRL te helpen. GIRL gaat namelijk in de ruimte alle planeten langs en ze moet groeien om bijvoorbeeld van de aarde tot bij de maan te komen. Dit is waar BOY zijn opwachting maakt. Elke meter die BOY namelijk groeit, kan aan GIRL gerapporteerd worden, waardoor zij dus stukje bij beetje dichter bij de volgende planeet komt.

Dit is het, dit is het principe van Noby Noby Boy. Het klinkt heel vreemd en dat is eigenlijk ook. BOY bestuur je met behulp van de twee analoge sticks, waardoor je zowel zijn voor- als achterkant elk een eigen kant op kan sturen. Wanneer je ze beide in tegengestelde richting laat lopen zal BOY als een elastiek uit elkaar getrokken worden, waarna hij langer en langer wordt. Op deze manier kun je je BOY uitstrekken over enkele honderden meters door het level

Klik om de video af te spelen.

Daarnaast heeft BOY nog wat andere trucjes die hij uit kan halen. Zo kan hij allerlei dingen opeten, van basketballen tot elanden, van mensen tot fietsen. De honger van BOY is niet te stillen, totdat zijn complete lengte volzit met objecten en je wel verplicht bent iets uit te poepen. Ook kan BOY vliegen door vaak achter elkaar te springen. Hij glijdt dan als het ware door de lucht. Mocht je BOY nou zo lang worden dat je hem nauwelijks nog kunt besturen, dan druk je gewoon n van de analoge sticks in en hij krimpt razendsnel.

Elke wereld waarop BOY loopt is volledig willekeurig gemaakt door de ingame engine die Noby Noby Boy aandrijft. Zo is het dus mogelijk dat je in een woestijnwereld terechtkomt waar overal vissen rondvliegen. Of een bos waar elanden rondlopen. Of een level waarin zich overal kikkers bevinden. Het is allemaal mogelijk, en elke keer dat je van level verandert kom je een nog vreemdere combinatie tegen.

En dan...Tsja, dan is het gewoon spelen. De game heeft geen enkel doel dat je moet bereiken, geen missie die volbracht moet worden of een quotum aan afstand die je moet bereiken voordat je naar het volgende level mag. Zie het als n grote speeltuin waarin je mag doen wat je wil. Je wil proberen om je BOY om vijf verschillende toestellen heen te wikkelen? Geen probleem, ga je gang. Je wil proberen om je BOY door de donutvormige wolken heen te krijgen en die naar de grond te trekken? Ook mogelijk. Je wil zoveel mogelijk mensen en beesten op je rug laten springen om ze een stukje rond te rijden? Waarom niet!

Dit is precies de reden waarom Noby Noby Boy zo enorm leuk is om te spelen. Niets moet, alles mag. Niets is fout, alles is goed. Je creert je eigen speeltuin waarin je doet wat jj leuk vindt. Heb je genoeg van het level dan kruip je terug je huisje in en ga je naar de volgende wereld, die waarschijnlijk nog gekker is dan de vorige.

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.