Nier

Lekker maf.

Nier is een vreemd geval. Niet alleen omdat het een van de raarste games is die we ooit hebben gespeeld, maar ook omdat er twee verschillende versies uitkomen. Beide draaien om het zieke meisje Yonah die je als speler moet redden, maar in de ene versie ben je haar broer en in de andere versie haar vader. Wij in het Westen krijgen de vaderlijke versie.

Yonah is getroffen door de Black Scrawl, een ziekte die het hele land in zijn greep houdt. Velen zijn er al door overleden en vreemde schaduwmonsters dwalen over de wereld om de overige mensen het leven zuur te maken. De hoofdpersoon kan weinig voor zijn dochter doen, maar besluit alle monsters te verslaan totdat hij een medicijn voor haar kan vinden.

De game is een actie-RPG waarin je door tal van vijanden hakt, nieuwe mogelijkheden leert en je personage verbetert en sterkere wapens geeft. Het spel begint vrij standaard en eigenlijk heel erg saai wat je op het verkeerde pad kan zetten. Het spel kost echt even moeite en tijd om op te starten, maar dan heb je ook wat.

De launchtrailer van Nier.

Je start in het dorpje waar je met je dochter woont en daar doe je opdrachtjes voor de bewoners om geld te verdienen. Gelukkig zijn dit voornamelijk sidequests voor wat extra geld, dus kun je de meeste van die duffe opdrachten prima overslaan. Echt nodig heb je het toch niet. Het spel begint boeiender te worden als je in een tempel waar je dochtertje heen gelopen is een pratend boek vindt die je magische krachten geeft. Aanvankelijk nog maar een paar krachten, maar door in het spel grote monsters te verslaan zul je steeds meer mogelijkheden verdienen.

De belangrijkste magie die je krijgt is het spuwen van rode bollen, zodat je op een afstandje constant je vijand kunt bestoken. Deze rode bollen zullen vijanden ook vaak gebruiken om in verschillende patronen op je af te spuwen. Het ziet er misschien wat vreemd uit, maar ze zijn in ieder geval wel erg duidelijk er geven de actie in de game een hele eigen smoel. Andere krachten zijn onder andere een magische vuist, magische speren die je naar je vijand kunt werpen of speren die om je heen draaien. Elke kracht kun je door ze eerst op te laden een stuk sterker maken.

2

Ook zul je verder in het spel geholpen worden door de vreemdste sidekicks ooit. Een zwevend en pratend boek dat constant overal op zit te mopperen. Een hermafrodiet die praat als een vent, er uit ziet als een chick en vecht in haar lingerie. En ook nog zwevend skeletmonster met vele magische krachten, die getransformeerd is uit een jochie dat mensen in steen veranderd als hij naar ze kijkt die met zijn zusje versmolten is. Op zijn minst gezegd heb je wel de nodige fantasie nodig om het allemaal te accepteren.

Ontwikkelaar Cavia heeft een aantal interessante mechanieken in het spel verwerkt. Vooral in de stukjes waarin je met een topdown-camerastandpunt moet vechten vallen op, omdat je dan plots in een hele andere game zit. Ook is het leuk dat het spel soms naar een 2D-view gaat, bijvoorbeeld als je een huis binnenloopt, maar ook bij enkele stukken in de spelwereld zelf.