NHL 2K9

Wie wint dit seizoen? 2K of EA?

Voordat ik met deze review begin, een kleine disclaimer; ik haat over het algemeen sportgames. Ik weet niet wat het is, maar ik vind het nutteloos om een sport te beoefenen op de console of computer, terwijl je dat ook in het echte leven kan doen, wat ook nog eens veel gezonder is. Voor american football en ijshockey maak ik echter graag een uitzondering. Niet alleen zijn deze sporten nu niet bepaald één-twee-drie uit te oefenen in Nederland, maar ik vind ze ook nog eens zo bruut als wat. Vooral voor een goede pot ijshockey maak ik graag tijd. Brede kerels die hun tegenstanders doormidden beuken om de puck in handen te krijgen en deze zo hard mogelijk kennis te laten maken met het achternet van het goal. Dit alles op schaatsen, je moet het maar kunnen. Het is ieder jaar weer een gevecht tussen uitgevers EA en 2K wie met de beste titel van het jaar op de proppen komt. Dit keer nemen we de jongste iteratie van laatstgenoemde onder handen.

De echte hockeyfan in hart en nieren zal met deze game zijn lol op kunnen; alle teams uit de NHL zijn aanwezig en het spel bevat de officiële licentie, dus je kunt ervan uit gaan dat alle spelers beschikbaar zijn en dat hun gelijkenis zoveel mogelijk overeenkomt met hun evenbeeld in het echte leven. Je kunt een volledig seizoen met je favoriete team spelen, wat snelle wedstrijden doen en je kunt zelfs old-school gaan en een potje spelen op de lokale bevroren visvijver. Ben je na een tijdje flink kundig geworden in de singleplayer, dan kun je de multiplayer proberen. Dit is duidelijk het vlak waar NHL 2K9 zijn glans vandaan moet halen. De online multiplayer werkt echt fantastisch. Er is nauwelijks sprake van lag en je kunt daadwerkelijk met elf andere spelers een wedstrijd van zes tegen zes houden. Tref je een leuk team, dan kan je avond niet meer stuk.

1

Helaas is de game niet altijd even makkelijk te hanteren. De gameplay werkt wat stroef en had zeker wat extra stroomlijning kunnen gebruiken. Het is duidelijk dat 2K op zoek was naar een opzet die zowel een arcade- als een simulatie-ervaring moet bewerkstelligen. Dit hebben ze gedaan door de speler drie opties van besturen te geven: Basic, Pro-Stick en Hybrid. De eerste optie is logisch genoeg de simpelste van de drie. De tweede optie geeft je via de rechter stick complete controle over de puck, terwijl je met de linker stick de speler bestuurt. De laatste optie is een combinatie van de twee.

Helaas zul je al snel voor de simpelste optie kiezen, omdat de Pro-Stick-navigatie gewoon niet nauw genoeg luistert om tactisch verantwoorde bewegingen te maken. Het werkt allemaal wat slordig. Een ander jammerlijk element is de kunstmatige intelligentie. Al snel wordt duidelijk dat de computer vaste patronen hanteert voor zowel de aanval en de verdediging. Heb je deze patronen door en weet je daar goed op in te spelen, dan wordt de game echt kinderspel. Zo kun je de agressieve verdediging al heel makkelijk te slim af zijn door snel de puck rond te passen alsof je in een flipperkast zit, om vervolgens gebruik te maken van de verdwaasde computertegenstander om zo te scoren. Het werkt iedere keer weer en dat getuigt niet van bijster slimme tegenspelers.

2

Het is geen straf om naar NHL 2K9 te kijken, maar echt vrolijk wordt je er ook niet van. Het ijs ziet er bijvoorbeeld prima uit, maar de spelers zelf hadden nog wel wat afwerking kunnen gebruiken. Door hun overdreven vierkante vormen komen ze nogal koddig over, en ook hun gezichten zijn niet helemaal realistisch. Daarnaast zijn de animaties ook niet bepaald van de hoogste kwaliteit. Het lijkt alsof de spelers sneller schaatsen dan hun bewegingen doen vermoeden. Ze nemen redelijk lange slagen en bewegen traag, terwijl ze in het heetst van de strijd wel over het ijs stuiven. Daarnaast wil de puck soms heel even spoorloos verdwijnen en werkt de collision detection ook niet helemaal naar behoren, vooral tijdens de gevechten die hier en daar uitbreken. Wat betreft de audio is het allemaal behoorlijk degelijk, met gevarieerde reacties van het publiek en realistische geluiden op het ijs. Het wil echter nergens echt opzwepend worden.

2K slaat de plank een beetje mis met NHL 2K9. Het is geen slechte game, maar afgezien van de uitstekende multiplayer is het allemaal middelmatigheid troef. Het moet raar lopen wil NHL 09 dit jaar niet de betere keuze van de twee zijn. NHL 2K9 verdient een pluim voor de soepele modus voor meerdere spelers, maar ook dat kan je niet eeuwig blijven aandragen. Echte fans - zijn die er dan in Nederland? - raad ik aan om de game eerst even te huren en EA’s aanbod te bekijken. Alle andere geïnteresseerden kunnen het beste wachten tot volgend jaar. De mensen van 2K bevinden zich nog niet op glad ijs, maar dreigen wel flink gebodychecked te worden door EA. Een zeer magere voldoende is het resultaat.

6 / 10

Lees ons scorebeleid NHL 2K9 Michiel de Vries Wie wint dit seizoen? 2K of EA? 2008-10-08T22:53:00+02:00 6 10