NHL 09

Puckin' hell, wat een goede game.

Elk jaar is het weer een vete tussen EA en 2K wie de beste sportgames af kan leveren en ook dit jaar laait de strijd weer hoog op. In onze review van NHL 2K9 was al te lezen dat 2K op ijshockeygebied de puck flink heeft laten vallen. Grote kritiekpunten waren de slordige gameplay en de gebrekkige presentatie. EA had dus niet alleen de taak om deze poging te verbeteren, ze moesten ook hun eigen productlijn van een extra schot peper voorzien, aangezien de NHL-serie de laatste jaren amper vooruitgang heeft geboekt. Het is duidelijk dat EA de handen uit de mouwen heeft gestoken; niet alleen verpulveren ze de inzending van 2K, ze hebben hun eigen NHL-serie naar de tekentafel gebracht en het vanaf de grond weer opgebouwd. Het resultaat is verbluffend; NHL 09 is niet alleen de beste hockeygame ooit gemaakt, het is meteen ook één van de beste sportgames ooit.

Niets voelt beter dan een punt scoren in NHL 09. Je moet vechten voor en op elke meter van het ijs en een enkele simpele tactiek red je niet door de speeltijd heen; daar is de kunstmatige intelligentie gewoon te divers voor. Het lijkt wel alsof de tegenstander precies doorheeft wat je strategie is en waar je door wilt breken en de AI zal hier dan ook passend op anticiperen. Gelukkig zijn je teammaten ook de domste niet en staan ze goed vrij, spelen ze de puck snel door en houden ze zich aan hun positie op het ijs. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is het echt genieten geblazen en zal je een kreet van plezier en opluchting slaken wanneer de puck na twee periodes zweten eindelijk het net van het opponerende doel raakt in de derde – en dus laatste – periode. Dit is ijshockey zoals het gespeeld dient te worden.

2

Vroeger zat Storm bij de commando's, tegenwoordig speelt hij ijshockey.

De diepe gameplay wordt op een treffende manier begeleid door het zogenaamde Skill Stick-systeem. Dit systeem houdt in dat je met je linkerpookje je speler beweegt en je rechterstick fungeert als de stick in het spel. Je kan een ‘deke’ (schijnbeweging) maken door de stick heen en weer te bewegen, haal de stick van het centrum naar voren voor een ‘snap shot’, naar beneden en dan naar boven voor een ‘slap shot’ en van de zijkant en naar boven voor een ‘wrist shot’. Dit systeem is even wennen, maar werkt na verloop van tijd als een tweede natuur. Mocht dit je teveel moeite zijn, dan zijn er genoeg andere controleopties beschikbaar. Je kunt de game zelfs spelen op de NHL ’94-manier, toen je nog maar twee knoppen nodig had.

Deze toepassingen van de Skill Stick zijn eigenlijk alleen gerelateerd aan de aanval. Als je net aan de puck bent, dan is de game even gebalanceerd en weinig vergevend, De physics zijn behoorlijk verbeterd en een goed geplaatste bodycheck zul je nu echt moeten uitkienen en op het juiste moment toe moeten dienen. Hetzelfde geldt voor de bewegingen die je met je stick maakt om je tegenstander van de puck te beroven. Ook aan de defensieve kant voel je dat je meer dan genoeg controle hebt over je speler en dat je te allen tijde invloed kan uitoefenen op het spel.