New Super Mario Bros. Wii

Vriendschappelijke competitie.

Geteste versie Wii

De eerste tekenen van frustratie beginnen zich al in de eerste wereld te manifesteren. Een zweetdruppeltje bungelt aan een eenzame wimper als we over tandwielen klauteren, op smalle plateau’ s balanceren en gloeiende lava ontwijken. Nintendo verrast al in de eerste levels, niet zozeer door vernieuwing, alswel door perfectionering en uitdaging. Easy to try, hard to learn and nearly impossible to master zou een toepasselijke beschrijving zijn van Mario’s nieuwste incarnatie.

New Super Mario Bros Wii staat bol van de nostalgie. Ietwat cru gesteld, is bijna alles aan de game al eens gedaan. De vormgeving is sterk verwant aan games als Super Mario World. De muziek en geluidseffecten zijn een mengelmoes van klassiekers (de vuurbal!) en nieuwe toevoegingen. Het verhaal biedt uiteraard weinig verrassingen; de prinses wordt voor de tien miljoen miljardste keer ontvoerd en het is aan Mario en consorten om haar terug te halen. Ook de opzet is klassiek: de verhaallijn is opgedeeld in verschillende werelden, die weer bestaan uit meerdere levels. Elke wereld is uniek wat betreft thema, maar kent verder een vaste structuur.

Nintendo heeft dus een beproefd raamwerk genomen, waarbinnen het Japanse bedrijf enkele vernieuwingen heeft doorgevoerd. De meeste zijn niet noemenswaardig. Pinguin- en propellorpakjes zijn leuk, voegen zeker wat toe, maar zijn marginale aanpassingen. De grootste verandering – en tevens het speerpunt van deze game – is de mogelijkheid om met vier spelers tegelijk de gehele game te spelen. Dit is uniek voor een Mario-game van dit type en het is bewonderenswaardig hoe goed het uitgevoerd is, al vergt het wel de nodige oefening.

1

Chaos is het eerste dat je overspoelt als je gebroederlijk met z’n vieren op de bank zit te gamen. De hectiek, waarbij iedereen muntjes pakt, vijanden verslaat en upgrades ontvangt, zorgt er vaak voor dat je onnodig sterft, helemaal als beginner. Gelukkig heeft Nintendo hier een briljante oplossing voor gevonden. Als een eerloze dood aanstaande is, hoef je alleen maar op A te drukken om in een veilige bubbel weer terug te zweven naar je maten. Zo kan je dus te allen tijde jezelf redden – mits je op tijd bent – maar je kan pas weer verder spelen als een ander je bevrijdt. Bovendien moet er altijd minstens één persoon buiten de bel blijven, anders is het einde oefening.

De hilarische chaos is an sich al vermakelijk, maar het wordt nog beter als je gaat samenwerken. Door elkaar op te pakken, op de juiste momenten op elkaars hoofd te springen of complexe acties uit te voeren met Yoshi’s is het mogelijk op de meest bizarre manieren een level te voltooien. Nintendo is er daarmee in geslaagd om elk level interessant te maken voor een beginnende enkeling, een gevorderde enkeling, vier beginners en vier experts. Een prestatie om trots op te zijn.

New Super Mario Bros Wii markeert dan ook een mijlpaal wat betreft toegankelijkheid. Zo is er tevens de veelbesproken Super Guide. Deze optie verschijnt als je acht keer achter elkaar faalt in een level. De negende maal verschijnt er een groen blokje. Mocht je uit frustratie geen haar meer op je hoofd hebben, dan kun je tegen het blok springen en een computergestuurde Luigi het werk laten doen. Daarna kun je ervoor kiezen om de game op te slaan, of alsnog het level zelf uit te spelen.

2

Op het eerste gezicht lijkt dit een zwaktebod; je slaat immers een stuk over. Het is echter alles behalve een zwaktebod; het is een geniale vondst. Allereerst gezien de keuzevrijheid; je bent nog steeds geheel vrij om zelf door te bikkelen. Maar vooral omdat het beginnende gamers (of het nou je moeder is of een jongere generatie) op een prettige manier kennis laat maken met goede games. Nintendo bindt hiermee vele nieuwe gamers aan het merk, zonder uitdaging voor de gevorderde gamer uit handen te geven. Simpelweg briljant.

Naast deze mooie toevoegingen is vooral perfectie de factor die van New Super Mario Bros Wii één van de beste games voor de Wii maakt. Over de jaren heen heeft Nintendo vele platformers gemaakt, en al die ervaring is gebundeld tot een game om trots op te zijn. Het is wellicht niet overal even vernieuwend, maar elk level klopt tot in de puntjes, elke wereld is met liefde vormgegeven en elke minuut dat je deze game speelt, heb je plezier. Als er dan ook nog eens geheime werelden, vrij te spelen hints en aparte multiplayermodi in verwerkt zitten, kunnen we alleen maar concluderen dat New Super Mario Bros Wii voor elke Nintendo-fan een absolute must is, voor nieuwkomers de perfecte introductie in gaming en voor elke andere gamer een welkome afwisseling op het huidige, volwassen aanbod.

9 / 10

Lees ons scorebeleid New Super Mario Bros. Wii Jesse Zuurmond Vriendschappelijke competitie. 2009-11-28T15:57:00+01:00 9 10