Need for Speed: Nitro

Gentlemen, don't start your engines

De Nintendo Wii heeft al lang een haatverhouding met de Need for Speed-franchise. Zowel Carbon, ProStreet en Undercover waren zwakke afkooksels van de versies op andere consoles. Electronic Arts probeert dit recht te trekken en komt nu op de markt met een Need for Speed speciaal voor de Wii. Heeft de reeks echter een toekomst bij Nintendo?

Verwacht geen realistische graphics, want Nitro draait compleet rond het arcadegevoel. Een goede keuze die veel beter past bij het platform. De artwork is dan ook één van de betere punten van de game. EA zorgt hier voor een leuke extra, want de achtergronden passen zich aan naar het raceverloop. De omgeving wordt bepaald door het kleurenpalet en design van de leider. Verandert de situatie en neem jij het heft in handen, dan verandert de omgeving volledig naar jouw stijl. Jammer genoeg vindt alles plaats op slechts vijf locaties: Rio de Janeiro, Caïro, Madrid, Singapore en Dubai.

De gamemodes en events blijven allemaal standaard en halen nooit een gevoel van voldoening naar boven. Er is een Career en Arcade, elk bestaande uit vijf verschillende evenementen: Circuit, Elimination, Drag Races, Time Attack en Speed Trap. Je behaalt een bepaald aantal sterren per tier en een nieuwe tier komt beschikbaar. Hier valt dus niets spectaculair te besporen.

Zowat elke vorm van controller is mogelijk: Wii Wheel, Classic Controller, GameCube Controller, de Wii Remote verticaal houden en de normale manier van spelen met Nunchuk en Remote. Bochten en bulten spelen niet echt een rol van betekenis. Zonder problemen blijft je auto doorrijden hoe hard het ding ook zijn best doet om te crashen. Er zit ook een driftmechanisme in het spel dat jammer genoeg zo simpel is dat het kleinste kind zich Michael Schumacher waant. Een simpel druk op B is voldoende.

Ok, dat je geen schade ondervindt klopt niet helemaal. De oude getrouwe politie speelt ook in deze Need for Speed een rol. Zij proberen je van de baan te rijden en bezorgen schade aan je boostsysteem. Door de Remote te tilten naar voor activeer je tijdelijk extra pk's. Bezorgen de mannen in het blauw teveel schade? Geen paniek want op het circuit verschijnen iconen voor instant repair.

In tegenstelling tot het grote wagenpark van SHIFT, zitten er maar dertig wagens in Nitro. Deze variëren van een Subaru Impreza tot een typisch Volkswagen busje. Alle auto's zijn bestaande modellen maar zijn aangepast naar de cartoony graphics. Elke auto bezit tevens zijn specifieke eigenschappen maar deze kunnen niet worden aangepast. Wat niet gezegd kan worden van het uiterlijk, maar deze optie past meer bij een realistische racegame.

Met Need for Speed: Nitro richt EA duidelijk zijn pijlen op een meer casual publiek. Helaas is het geen schot in de roos. De te makkelijke controls, het (bijna) totale gebrek aan een schademodel en de gebrekkige gameplay zijn gewoonweg te grote fouten om van de game te genieten.

4 / 10

Need for Speed: Nitro

Nintendo Wii, Nintendo DS