Call of Duty: Modern Warfare 2

De dunne lijn tussen perfectie en frustratie.

Het is fijn om een game pas na de releasedatum te krijgen. In tegenstelling tot veel andere publicaties die hun reviews zo snel mogelijk online willen hebben, weet je namelijk dat je dat toch niet haalt. Het gevolg is dat je meer tijd krijgt om een spel rustig door te spelen en dus een beter beeld kan vormen van datgene wat je net hebt gespeeld. Maar wat wij ook schrijven, Modern Warfare 2 zal er niet minder om verkopen.

De gekte rond Call of Duty: Modern Warfare 2 is gelukkig alweer een beetje verminderd. Waarschijnlijk omdat er miljoenen gamers wereldwijd constant ervaringspunten aan het vergaren zijn. En alhoewel veel mensen het spel waarschijnlijk kopen voor de multiplayer, zit er weer een zeer uitgebreide singleplayer in deze Call of Duty.

Het verhaal speelt zich vijf jaar na Modern Warfare af. Waar je vorige keer nog als 'Soap' MacTavish speelde, is hij nu je baas. Jij speelt Roach, een soldaat van de geheime legereenheid Taskforce 141 die wereldwijd terroristen en allerlei ander gespuis tegen moet houden. Daarnaast speel je, net als in het vorige deel, een Amerikaanse infanterist genaamd James Ramirez.

4

Zoals in Call of Duty 4 ook het geval was, verschillen beide personages nogal van speelstijl. Waar je met Roach echt als een elitesoldaat op pad gaat en de bijbehorende missies tot een goed einde moet brengen, speel je als Amerikaan meer als één soldat in een groot leger. Alhoewel de belangrijke taken grappig genoeg wel allemaal door jou gedaan moeten worden, ben je constant in een redelijk grote groep onderweg, al dan niet ondersteund door tanks of ander groot geschut.

Vijf jaar na de gebeurtenissen in Modern Warfare is de persoon die je toen achtervolgde, de Rus Makarov, president geworden van dat land. De verhoudingen tussen Rusland en de rest van de wereld staan op scherp. Op dat moment infiltreer jij bij een terroristische organisatie die direct gelinkt kan worden aan Makarov. En dan vindt de ondertussen wereldberoemde scène plaats waarin jij samen met een aantal terroristen een vliegveld bestormt en alles en iedereen leegschiet.

1

De eerste paar levels uit het spel zijn uitstekend.

Nu willen we niet te veel vertellen, maar de missie die voor zoveel ophef gezorgd heeft, is ongetwijfeld één van de slechtste uit de complete game. Niet omdat er onschuldige mensen sterven – dat gebeurt nu eenmaal – maar omdat de manier waarop het in beeld gebracht is, zo verschrikkelijk niet subtiel is. Nu hebben we geen problemen met in your face momenten, maar de wijze waarop Infinity Ward deze missie laat verlopen voelt gewoon verkeerd aan. Het is bloederig om bloederig te zijn, het voelt aan alsof de ontwikkelaar bewust voor zoveel doden heeft gekozen zodat het spel omstreden zou worden. Waar de tweede missie in CoD 4: Modern Warfare waarin je geëxecuteerd wordt uitermate subtiel in beeld wordt gebracht, kregen we datzelfde wow-gevoel hier juist helemaal niet.

Door omstandigheden die we hier niet uit de doeken doen, komt het uiteindelijk tot een oorlog tussen de VS en Rusland. De Russen vallen Amerika binnen en een gigantische oorlog vindt plaats. Als de Brit Roach zul je achter de linies moeten vechten, terwijl je wanneer je met Ramirez speelt je je aan de frontlinie bevindt. Niet geheel verrassend zul je als Roach dan ook de hele wereld over reizen terwijl Ramirez zich beperkt tot het Amerikaanse vasteland.