Midnight Club: L.A.

De ándere franchise van Rockstar.

Het raceseizoen is weer van start gegaan in gamesland. Snelheidsduivels moeten nog even wachten op de nieuwe Need for Speed en Burnout, maar in de tussentijd is de raceserie van Rockstar wel al te spelen. De term ‘racen’ is hier trouwens wel op z’n plaats, want in Midnight Club: Los Angeles scheur je hard, heel erg hard.

De eerste verandering ten opzichte van de vorige delen uit de serie is al meteen aan de hand van de titel te achterhalen. Je maakt dit keer namelijk de straten van maar één enkele stad onveilig: Los Angeles. Hoewel dit aanvankelijk als een beperking gezien kan worden, is het tijdens een ritje in de city of angels al snel duidelijk dat dit een ideaal grondgebied is voor straatracers. Los Angeles combineert namelijk allerlei soorten wegen: je kunt door de stad razen, over snelwegen rijden, rustigere kleine weggetjes opzoeken of bergpaden beklimmen met je bolide. Voor ieder wat wils.

Visueel ziet Los Angeles er heel goed uit. De omgevingen zijn gedetailleerd en de stad voelt levendig aan. Bovendien is er nu een dag- en nachtcyclus toegevoegd, met een werkelijk verloop van verkeer. Zo zal het overdag heel druk zijn, terwijl ’s avonds het volk zich eerder zal bevinden rond uitgaansgelegenheden, enzovoorts. Ondanks dat Rockstar de stad niet één op één heeft nagebouwd, zitten de grote trekpleisters er in en iedereen die al eens in L.A. geweest is zal zeker te maken krijgen met een gevoel van herkenning. Ook is de stad wat racevriendelijker gemaakt, door kruispunten veelal te vervangen door bochten waar je tegen een snelheid van 180 kilometer per uur doorheen kunt scheuren.

3

En scheuren zul je. Aanvankelijk kies je nog voor een van drie rammelkisten waarin jij, als beginnende straatracer, van start gaat. Je ben nieuw in de stad en probeert je op te werken, zodat iedereen jou gaat respecteren. Geen origineel verhaal dus, maar doet dat er toe in een racer? De verhaallijn zorgt er wel voor dat je zo nu en dan te maken krijgt met wat afleiding tussen het rijden door, wat soms een verademing kan zijn.

Om je door de omvangrijke stad te navigeren heb je een handige GPS-kaart ter beschikking. Met een druk op de knop schiet de camera vanaf je voertuig naar boven, zodat je een heel overzicht van Los Angeles krijgt. Door gebruik te maken van icoontjes is aangegeven wat er allemaal te doen is in de stad en zie je duidelijk waar dingen als garages en tankstations te vinden zijn. Ook de waaraan races je kunt deelnemen staan aangegeven in verschillende kleuren (groen is makkelijk, rood moeilijk). Wanneer je klaar bent, druk je weer op de knop en zoomt de camera terug in op je auto. Een leuke feature die indrukwekkend blijft.

2

Het racen in Midnight Club: Los Angeles voelt heel erg arcade aan. Het is zeker geen simracer, maar dat is ook de kracht van de serie: gewoon gassen! Zelfs op de hoogste snelheden is de besturing soepel. Door wedstrijden te rijden verdien je niet alleen geld maar ook reputation points. Hoe meer je er verzamelt, hoe meer je stijgt in aanzien bij de andere coureurs. Ondertussen speel je ook nieuwe onderdelen en voertuigen vrij. Je krijgt echter niet alleen punten voor een eerste plek. Alhoewel je voor een gouden medaille wel het meeste krijgt, verdien je voor het finishen op welke plek dan ook punten. Je hoeft dus geen enkele race te winnen om verder te komen.

Wanneer je een race wilt starten, rijd je simpelweg achter je tegenstander aan en knipper je een keer met je lichten. Hierna begint meteen de race. Als je eerst nog naar de startlijn moet kun je ervoor kiezen om samen met je tegenstander daarheen te racen. Ook hiervoor krijg je reputation points. Dit kun je echter ook overslaan om meteen met de daadwerkelijk race te beginnen.

Er zijn een flink aantal verschillende events te doen in Los Angeles. Uiteraard zijn er de klassieke Checkpoint Race en Time Trials, maar er bevinden zich ook races die je alleen maar op de snelweg kunt uitvoeren en waarbij je vooraf een bepaalde som geld in moet zetten op je prestaties. Daarnaast kun je een Red Light-race doen, waarbij het eindpunt bekend is en je de weg er naar toe zelf mag bepalen. Bovendien zijn ook de Pink Slip-races van de partij, waarbij je eigen wagen op het spel staat. Het kan ook zijn dat je bepaalde serie races moet afwerken of toernooitjes moet rijden. Aardig wat variatie dus.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.