Mass Effect 2

Shepard is terug, eindelijk!

Wanneer de eerste vijf minuten van een spel je kippenvel bezorgen, weet je dat je iets speciaals in handen hebt.

Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van RPG's.Te veel geklets, te weinig actie en vooral te veel tijd die besteed moet worden aan het uitzoeken van de juiste uitrusting voor de taak. Ik begrijp dat dat voor veel mensen de charme is van het genre, maar het is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Er zijn echter een paar uitzonderingen.

BioWare, het is een studio die ondertussen al flink wat jaartjes meegaat en elke keer weer kwaliteitsproducten aflevert. Met games als Baldur's Gate en Knights of the Old Republic wist het gamers wereldwijd mee te zuigen in haar werelden. Het is dan ook de enige studio die RPG's maakt die me kunnen interesseren, en Mass Effect 2 is daar misschien wel het toppunt van.

2

Ondanks de enorm hoge kwaliteit van het eerste deel van Mass Effect had het zijn mindere punten. Natuurlijk was er het verschrikkelijke Mako-voertuig waarmee je over saaie planeten moest rijden om sidequests te zoeken. Het feit dat deze tussenmissies ook nog eens allemaal hetzelfde waren qua content en zich op schijnbaar dezelfde plaats afspeelden hielpen niet met het creëren van meer affiniteit met de wereld van Mass Effect. Maar BioWare beloofde verandering, en die is er dus gekomen met Mass Effect 2.

Aan het einde van het eerste deel – en we gaan hier wat verklappen over het aflopen van die game – verslaat Shepard de losgeslagen Spectre Saren en het Reaper-schip Sovereign. In navolging daarvan hebben de mensen een machtige plaats ingenomen in de intergalactische Council, zeg maar het parlement van de toekomst.

BioWare weet op perfecte wijze een overgang te creëren tussen het eerste en tweede deel zonder dat ze vastzitten aan datgene wat je in deel één meegemaakt hebt. Mocht je nou de pech hebben dat je het eerste deel níet gespeeld hebt: niet gevreesd, want het verhaal is gemakkelijk te begrijpen wanneer je geen ervaring hebt met de eerste game.

Shepard moet wegens omstandigheden nu werken voor een groepering genaamd Cerberus. Dit is een organisatie die ernaar streeft om de positie van mensen in het heelal zo goed mogelijk te maken. Shepard moet de baas van Cerberus, de Illusive Man, helpen omdat hij iets voor haar gedaan heeft. Een beetje tegen haar zin krijgt ze hierbij hulp van twee Cerberus-mensen.

Shepard wordt op pad gestuurd om de ontvoeringen van menselijke kolonisten aan de buitenste randen van de verkende ruimte te onderzoeken. Cerberus vermoedt dat een ras genaamd Collectors achter deze gewelddadige ontvoeringen zit. Deze zouden op hun beurt weer samenwerken met de grootste bedreiging voor het heelal ooit, de Reapers.

3

Maar natuurlijk doet Shepard dit niet alleen. Net zoals in het eerste deel zul je op pad moeten gaan om verschillende personages te rekruteren die je helpen bij je queeste. De Illusive Man geeft je een lijst met potentiële kandidaten en je mag zelf beslissen wie je mee wil nemen en wie niet. Halverwege kun je eigenlijk al beslissen om verder te gaan met het grote verhaal, maar dat is iets wat we afraden.

De manier waarop deze aparte verhalen – elk personage kent zijn eigen achtergrond – verteld worden is een stuk beter dan die in het eerste deel. Alhoewel ze eigenlijk losstaan van het grote overkoepelende verhaal geven ze je het gevoel dat je echt gaat geven om de bemanning van je schip. Het rekruteren is in eerste instantie redelijk makkelijk, maar je moet naderhand nog het vertrouwen winnen om ze sterker te maken. Dit zijn de momenten waarop je echt een relatie opbouwt met de personen die Mass Effect 2 tot zo'n sterke game maken.

Sowieso is dat één van de sterkere kanten van Mass Effect 2: de diversiteit van de missies, zowel in de mainquest als in de sidequests. De ene keer moet je een kliniek redden van een plaag en de andere keer moet je iemand in een club versieren omdat om een moordenaar tegen te houden. BioWare weet het tempo er goed in te houden en zorgt ervoor dat je constant naar meer blijft verlangen. Het leuke is ook dat je heel wat mensen tegenkomt uit het eerste deel. Heb je die niet gespeeld, dan zul je dit waarschijnlijk niet eens merken, maar wanneer je Mass Effect helemaal doorgespeeld hebt kom je heel wat mensen (en niet-mensen) tegen die je - afhankelijk van je gekozen pad in het eerste deel - willen helpen of liever dood zien.