Mass Effect 2

Ruimte voor verbetering?

Twee jaar geleden kwam BioWare uit met een nieuwe RPG. Het ging om een volledig nieuw project en verschilde sterk van hun vorige succesvolle release Jade Empire. Toch wist BioWare als geen ander hoe het een geloofwaardig en aangrijpend verhaal moest brengen in een sci-fi pakket. Het originele Mass Effect werd een ongezien succes en de weg lag open om de volgende twee delen te ontwikkelen.

De ruimte zit vol met bad guys, iedereen weet dat. De meest primordiale menselijke emoties en concepten worden steeds terug naar voor gebracht in ruimtetitels en het is aan de ‘cultureel en intellectueel verlichte’ mensheid om daar iets aan te doen. Slavernij, uitbuiting, wet van de sterkste, corrupte overheid, onethische experimenten, alle menselijke kantjes passeren de revue. In principe kon je het verhaal even goed hier op Aarde laten plaatsvinden, maar BioWare weet als geen ander hoe het gamers kan bespelen, met een sexy en geloofwaardig sci-fi verhaal bijvoorbeeld.

Het verhaal is van hoog niveau. Mass Effect 2 biedt meer dan genoeg verhaallijnen aan en teert op terugkerende personages (onder andere uit het eerste deel). Deze continuatie zorgt voor een verdieping van bestaande plots, maar het maakt ook de cast interessanter. Zowel de nieuwe als de oude cast komen uitgebreid in beeld, maar door allerlei gebeurtenissen staan ze niet steeds te springen om je te helpen. Het gevolg is dan ook een emotioneel rijk verhaal waarin heel wat ruimte is voor sociale inleving. Een niet te onderschatten optie is de mogelijkheid om je oude savegames uit de eerste Mass Effect te laden. Hierdoor gaat het verhaal verder zoals jij het zelf hebt gespeeld. Bepaalde beslissingen die je toen gemaakt hebt zorgt ervoor dat Mass Effect 2 anders aanvoelt. De game draait bovendien om keuzes, een garantie in eender welke BioWare titel.

De keuzes bepalen wel het verhaal, maar nooit in grote mate. De nieuwe personages zullen zich hoe dan ook aansluiten bij je team. Je kan acties uitvoeren die niet meteen in goede aarde vallen, maar ze gaan je er niet voor verlaten. De keuzemogelijkheden zijn bovendien erg zwart-wit en missen de aangename grijze ethiek die we in Dragon Age konden ervaren. Toch is het verhaal boeiend genoeg dat je minstens een tweede keer alles kan doornemen zonder je daarbij te vervelen. Daarboven blijft de optie behouden dat je jouw verhaal zal kunnen verder zetten in Mass Effect 3, een leuke garantie waardoor je de game meer en meer als jouw unieke verhaal zal ervaren.

Net zoals in het eerste deel wisselt Mass Effect 2 het verhaal af met actiescènes. De ontwikkelaars hebben in elke belangrijke zone allerlei objecten neergepoot die dienst kunnen doen als cover terwijl je vijanden traag maar zeker naderen. Ook zij zoeken cover, maar zijn er helaas minder goed in dan jij. De meeste gevechten zijn best leuk, maar missen spanning. Op hogere moeilijkheidsniveau’s wordt daar gelukkig een mouw aan gepast en kan je genieten van uitdagende en interessante combat waarin je jezelf telkenmale mag bewijzen.

De skills van je personages verschillen van het eerste deel, hoewel er nog steeds een opdeling is tussen biotics en tech-experts. Elke tak heeft zo zijn eigen skills waarmee je het slagveld naar je hand kan zetten. Een expert in biotics kan vijanden naar zich toe trekken waardoor ze hun coverpositie verlaten of kan vijanden simpelweg uit elkaar rukken. Technologische freaks bouwen kleine bots op het veld en drainen de shields van hun vijanden, terwijl de soldier goochelt met ammo-types en zware schoten die de vijand omver duwen.

Mass Effect 2

PS3, Xbox 360, PC