Marvel vs. Capcom 2

Nostalgisch genieten van een topper.

Geteste versie Xbox 360

Met de releases van het langverwachte Street Fighter IV en Street Fighter II Turbo HD Remix heeft het 2D-fighting genre een nieuwe boost gekregen. Maar voor gamers is er altijd ruimte voor meer en dus werd de aankondiging van een heruitgave van het legendarische Marvel vs Capcom 2 met open armen ontvangen. Inmiddels is de game te krijgen via XBLA en PSN en genieten we weer met volle teugen van een robbertje oldskool matten.

De link met Street Fighter is er niet zomaar een. In de jaren ’90 genoten veel hardcore fighting gamers van Street Fighter II, zowel thuis als in de arcadehallen. Hetzelfde valt te zeggen over Marvel vs Capcom 2, eveneens een reeks waarvan je niemand meer over het eerste deel hoort praten. Het spel was een succes aan het eind van de negentiger jaren/begin 2000 met haar vele vechtersbazen en originele elementen.

De versie die nu te downloaden is voor de PS3 en Xbox 360, is een heruitgave van de Dreamcast-editie uit 2000. Alle personages – maar liefst zesenvijftig!- zijn vanaf het begin speelbaar en komen logischerwijs uit de stal van Capcom of Marvel.

1

Het merendeel van de vechters zal herkenbaar zijn voor gameliefhebbers met hier en daar een wat onbekendere naam. Zo kun je aan de Capcomkant onder andere kiezen uit verschillende Street Fighter personages als Ken, Ryu en M. Bison, Jill Valentine (Resident Evil) en Mega Man. Maar ook figuren uit het minder bekende Darkstalkers als Felicia en B.B. Hood zitten erin.

Aan de andere kant van het rooster staan de superhelden en superschurken van Marvel. Hier zijn allerlei personages uit X-Men te vinden: Wolverine, Cyclops, Juggernaut en Magneto. Evenals Doctor Doom, Iron Man, Spiderman, Captain America, de Hulk en meer bekende namen uit de strips. Heb je je ooit afgevraagd hoe gamepersonages het zouden doen tegenover striphelden? Dan zit je met Marvel vs Capcom 2 gebakken.

Wat MvC 2 een eigen gezicht geeft, is dat een potje bestaat uit drie tegen drie. Je kiest dus niet één vechtersbaas om mee te beginnen, maar drie. Tijdens het gevecht kun je vrij wisselen tussen je gekozen personages, mits hun levensbalk niet leeg is natuurlijk. Wie als eerste de drie tegenstanders verslagen heeft, wint. Je kunt bovendien voor ieder personage een bepaald klasse kiezen, als ‘Ground’ of ‘Projectile’. Hoewel elk personage een bepaalde voorkeur heeft – wat ook aangegeven staat- ben je vrij om dit te veranderen.

Naast de bekende vechtersbazen en drie tegen drie gevechten is er nog een punt wat bijdraagt aan het succes van Marvel vs Capcom 2, namelijk de besturing. De besturing bestaat uit zes knoppen: twee om te slaan (light punch/heavy punch), twee om te schoppen (idem) en twee om hulp in te roepen van je andere gekozen vechters, die dan een aanval doen en weer verdwijnen.

Deze besturing zorgt ervoor dat beginnende spelers makkelijk in kunnen stappen. Simpele combo’s zijn zo gemaakt terwijl personage-gebonden aanvallen, met de typische kwart- of halve slag en een aanvalsknop setup, ook zeker te doen zijn. Vergis je echter niet, want de gameplay gaat veel dieper en er gaan uren oefening inzitten om op een gevorderd niveau te komen. Het is dan ook logisch dat het spel een flinke schare hardcore fans heeft.