Marvel Ultimate Alliance 2: Fusion

Heroes Unite,… and pick a side

Ultimate Alliance 2 kan je heel kort beschrijven als één grote knokpartij, een buttonbasher waar de spieren van je vingers als het ware een stresstest ondergaan. Maar er schuilt meer achter deze titel dan je zou vermoeden.

In Ultimate Alliance 2: Fusion kan je weer aan de slag met de bekendste personages van Marvel. De meeste van deze personages zal je ongetwijfeld al kennen, denk aan Spiderman, Wolverine, the Hulk, en zovelen meer. Je begint het spel met 4 bekende characters, zijnde: Spiderman, Captain America, Wolverine en Ironman. Eenmaal de introductie achter de rug is kan je zelf je team gaan opstellen en unlock je gaandeweg steeds meer personages uit de befaamde Marvel-wereld. De uiteindelijke cast bestaat uit 30 personages en hier zal iedere fan ongetwijfeld zijn gading in vinden. En Activision wist al mee te delen dat de cast nog uitgebreider zal worden in de vorm van DLC.

Ultimate Alliance 2 speelt zich af ten tijde van de Civil Wars. Na een aantal zeer zware gebeurtenissen krijgt ieder die superkrachten bezit de keuze om zich bij de staat te laten inschrijven of niet. Kies je ervoor om de wet te respecteren, of kies je ervoor om je af te splitsen en te vechten voor de vrije rechten van superhelden. Diegenen die beslissen om hun eigenheid te bewaren worden als gevolg aanzien als wetsovertreders. En net deze tweezijdigheid is hetgeen waar het Civil Wars verhaal op rust. Deze twist in het verhaal zorgt niet alleen voor een reden om mekaar eens goed in mekaar te rammen, maar draagt ook toe tot de herspeelbaarheid van het spel.

Je hoort het al, de makers hebben deze keer wel degelijk de moeite gedaan om een iets dieper plot uit te werken. Een vrij simpele opdracht als je er aan denkt hoeveel scenario’s er ondertussen al bestaan in het Marvel universum. Maar op de een of andere manier wist het verhaal ons voldoende te boeien om steeds de verschillende missies aan één stuk door te spelen zonder de controller neer te leggen. Verwacht echter geen verhaal in de trend van Batman (ja ik durf het aan om een DC personage in een Marvel review te steken).

Qua graphics is Ultmate Alliance 2 geen hoogvlieger maar doordat je op een sneltempo door de levels heen zal knallen merk je hier niet zoveel van. De engine werd alvast een stuk opgekrikt ten opzichte van het eerste deel en alle nodige details zijn op de verschillende superhelden aanwezig.

De verschillende levels zijn in uitzicht en verhaal gevarieerd en gaan niet vervelen. Verwacht je aan verschillende locaties en decors, midden in de stad of op exotische eilanden.

De tegenstanders zijn echter niet zo uiteenlopend, en je zal dus vaak dezelfde slechteriken afrossen, op de boss battles na dan. De vijanden die je te lijf zal gaan bestaan uit een handvol verschillende modellen en op enkele kleine details na heb je ze na een aantal missies allemaal al wel gezien. De andere superhelden die je onder handen zal nemen zijn sterk herkenbaar maar tijdens een aantal gevechten kan je ze spijtig genoeg moeilijk onderscheiden van de gewone trashmobs.

In versie 1.0 van het spel werd het geduld van vele spelers op de proef gesteld door talloze bugs in het spel, maar gelukkig is er al een pleister uit die deze bugs zo goed als allemaal verhelpt. Tijdens onze playthrough hebben we maar een aantal kleinere bugs moeten ondergaan en een iets grotere waardoor we een savegame moesten herladen. Gelukkig zorgt de autosave hier dat je niet teveel zal moeten herspelen. Het valt natuurlijk nooit goed te praten dat er dergelijke bugs in een spel zitten en we verwachten hier toch een respons op in de vorm van een nieuwe patch.

Ultimate Alliance is zoals eerder vernoemd een buttonbasher, en in de verschillende missies kan je al je verschillende krachten ten volle loslaten op alles wat loopt, vliegt, springt of kruipt. Je hebt de keuze uit zeer uiteenlopende melee aanvallen en ranged krachten (voor de superhelden die er bezitten). Een zeer leuke toevoeging in het spel zijn de fusion powers. Hier kan je de krachten van 2 personages bundelen tot een superkracht. Je kan met elk van je drie teamleden afzonderlijk fusioneren en verschillende powers gebruiken. Hier heb je de keuze uit ‘targeted’ powers die één bepaald punt raken, ‘Guided’ powers die je in een richting gebruikt die je zelf wil, en als laatste ‘Clearing’ powers die een bepaalde radius rond je personage een goed pak rammel zullen geven.

Met 30 personages is er dus een enorme keuze aan verschillende powers en je krijgt voldoende kansen om ze allen uit te proberen. Deze superkrachten zorgen op hun beurt voor een mooie afwisseling tijdens de gevechten en zien er voldoende spectaculair uit om je een ‘hell-yeah-effect’ te bezorgen. We hebben er ons meermaals op betrapt de Justine Henin vuist te gebruiken nadat we een volledige kamer tegen de grond nagelden. Je kan je powers loslaten in een online of local multiplayer modus waar je de missies in co-op kan doorlopen en ook hier kan je heel wat fun beleven samen met je vrienden. De multiplayer is een echte aanrader als je een gezellig avond met de vrienden wil spenderen. Vrees echter niet want de AI is goed uitgewerkt en ook in de single-player modus zullen je virtuele vrienden doen wat van hen verwacht wordt. Af en toe loopt een teamlid echter vast en moet je dus een eind teruglopen om hem of haar te laten aansluiten bij de groep.

Dit actiespel maakt ook gebruik van een aantal RPG elementen in de vorm van levels, ability points en medals. Je personages stijgen in levels en je kan verschillende statistieken en powers upgraden. Ligt deze optie je niet dan kan je de AI deze taak op zich laten nemen. De medals die je tijdens de levels zal vinden zorgen ervoor dat je een aantal statistieken van de gehele party kan boosten, dit varieert van meer hitpoints tot extra schade. Er is dus voldoende mogelijkheid om je personages te verfijnen naar jouw speelstijl. Het ziet er ook naar uit dat ieder actiespel tegenwoordig audio-recordings te rapen moet hebben om compleet te zijn, en ook in MUA2 zal je deze terugvinden samen met andere collectibles zoals extra costuums en datafiles. Je kan de verschillende levels ook steeds herspelen indien je een aantal van deze collectibles ontbreekt. De achievement- en trophyhunters zijn bij deze verwittigd.

Om het nu allemaal even samen te vatten. Marvel Ultimate Alliance 2 zal niet met een game-of-the-year award gaan lopen. Het verhaal mag er zeker zijn maar ontbreekt de nodige diepgang voor mensen die een duidelijke blik op de Civil Wars wensen te krijgen. Maar in een knoppenrammer als deze komen bovenvermelde zaken nu eenmaal op de tweede plaats. Het is een leuke mix van superhelden, actie en alles in de pan hakken. Ben je op zoek naar een spel waarin je je simpelweg wil vermaken, alleen of met vrienden? Heb je zin om er eens lekker op los te slaan en zonder scrupules een honderdtal slechteriken in elkaar te rammen? Of ben je gewoon een fan van het Marvel universum? Wel dan zal je je zeker met marvel Ultimate Alliance 2: Fusion vermaken.

7 / 10

Awaiting cover image

Marvel Ultimate Alliance 2: Fusion